Sám sobě marketérem
Sám sobě marketérem
WooCommerce pro e-shop - ano, či ne?
0:00
Current time: 0:00 / Total time: -9:54
-9:54

WooCommerce pro e-shop - ano, či ne?

  • WooCommerce je plugin pro WordPress umožňující tvorbu e-shopu v rámci vašich stránek. Využívá jej více než 6,5 milionu webových stránek na internetu.

  • Samotný plugin WooCommerce je každý den stažen nejméně 30 000krát a celkově byl dosud stažen více než 211 milionkrát.

  • V červenci 2022 měl WooCommerce nejvyšší podíl na trhu mezi platformami pro elektronické obchodování, který celosvětově činil 36,68 %.

  • 1 z 5 webových stránek postavených na WordPressu používá WooCommerce. Existuje pro něj více než tisíc dalších rozšíření.

  • Údajně 23 % veškerého elektronického obchodu na internetu jde přes e-shopy postavené na WooCommerce.

A právě o něm bude dnešní epizoda. Je dobrý nápad chtít postavit na něm e-shop nebo ne?

Proč zvolit WooCommerce?

Pokud již máte postavený web pomocí WordPressu a chcete na něm uživatelům umožnit nákup, nabízí se možnost využít plugin WooCommerce. Díky němu lze velmi rychle zprovoznit jednoduchý e-shop.

Ten v základu umí pracovat s produkty (reálnými i virtuálními – např. e-booky), třídit je do kategorií, evidovat sklady, nabízet slevy, zobrazovat štítky apod. Uživatelům tak můžete nabídnout možnost nákupu bez registrace i s vytvořením účtu. Celý proces objednávky je poměrně intuitivní jak ze strany zákazníka, tak ze strany administrátora. Lze tam v základu nastavit i jednoduché zpoplatnění dopravy i platební metody. Má také pěkně zpracovanou základní analytiku – přehledy prodejů a objednávek.

Navíc se prodejní sekce díky implementaci přímo do WordPressu stává součastí webu a nebudujeme novou aplikaci, ale jen rozšíříme stávající stránky. Při použití vhodných šablon (např. DIVI) lze pohodlně nadesignovat layout vzhledu výpisu kategorií nebo detailu produktu.

Pro WooCommerce se nabízí mnoho oficiálních či neoficiálních rozšířenídoplňků které jej umožňují naohýbat skutečně libovolně pro jakékoliv použití a udělat z něj kromě klasického prodeje také například půjčovnu nářadí nebo e-shop s online objednáváním potisku triček na míru.

Jaké jsou hlavní výhody WooCommerce?

  • je zdarma

  • snadno se implementuje do stávajícího webu na WordPressu

  • existuje pro něj spousta bezplatných užitečných rozšíření

  • je možné snadného doprogramování vlastních funkcionalit programátorem

  • vcelku přehledná administrace a jednoduchá práce s ní

  • flexibilita použití k různému způsobu prodeje

  • česká lokalizace pluginu

  • mnoho dostupných tutoriálů a návodů na internetu, dobrá dokumentace, takže lze zvládnout prvotní nastavení i svépomocí

Limity a slabiny WooCommerce

Až sem to byly tedy samé klady. Nyní přichází „ale“. Z podstaty věci je jak WordPress tak WooCommerce produktem globálním a má ambice sloužit lidem po celém světě – bez ohledu na legislativu, jazyk, obvyklé způsoby dopravy nebo platební možnosti. A zde je kámen úrazu.

K provozování běžného elektronického obchodu totiž potřebujeme většinou také následující věci, které WooCommerce v základu neumí: vystavovat faktury, přizpůsobovat cenu dopravy podle hodnoty objednávky nebo její váhy. Dále celkem citelně chybí možnost úpravy znění a vzhledu odchozích e-mailů. Z dalších věcí mě napadá platba na dobírku, napojení na účetní systémy, propojení s dopravci a platebními bránami nebo na zbožové vyhledávače (Heureka, Zboží apod.). Tyto funkcionality je potřeba zařídit pomocí dalších pluginů – ať bezplatně dostupných nebo placených. Všechny je pak potřeba průběžně aktualizovat a doufat, že se jim vývojáři budou věnovat i v budoucnu a nezestárnou tak oproti novějším verzím WooCommerce.

Kvalitní placené pluginy se již většinou prodávají na bázi ročního předplatného (je nutné je stále udržovat aktuální), takže je potřeba počítat i s pravidelnými platbami, jinak hrozí bezpečnostní riziko nebo omezení funkčnosti. Zde je vhodné zmínit, že o zabezpečení, zálohování, dostupnost a řešení případných problémů s WooCommerce se musí postarat provozovatel sám (ideálně to zajišťuje dodavatel webu). WooCommerce je open-source, tedy je jeho zdrojový kód veřejně dostupný i se všemi případnými chybami a slabinami. A to jde samozřejmě zneužít. Je tedy potřeba si dobře zvážit, jak velké může být riziko napadení nebo krádeže dat.

Jaké jsou slabiny WooCommerce?

  • absence vystavování faktur v základu

  • absence nastavení cen dopravy podle hodnoty objednávky či možnost platby dobírkou jen s externím pluginem

  • minimální možnost konfigurace znění odchozích e-mailů

  • nutno hlídat všechny legislativní povinnosti (např. EET, cookies apod.) které je mnohdy nutné zajistit pomocí externích pluginů

  • lokální specifika je taktéž nutné řešit dodatečnými pluginy (např. propojení s dopravci, platební brány, napojení na zbožáky apod.)

  • o zálohování, zabezpečení, aktualizace a správu je potřeba se postarat svépomocí nebo zadat odborníkovi

Osobní zkušenosti a postřehy z praxe

Osobně se používání WooCommerce pro e-shop snažím spíše vyhýbat. Využívám jej zejména v případech, kdy je potřeba nabízené produkty atraktivněji odprezentovat a vytvořit více designových obsahových stránek okolo (se spoustou obrázků, videí, formátovaných textů…). Právě třeba díky spojení se šablonou DIVI tak lze velmi zatraktivnit a přízpůsobit výpis kategorií, produktů i třeba stránek košíku a souhrnu objednávky. To žádná pronajímaná platforma neumožní.

Dále jej využívám tam, kde je nutné zobrazení nebo nákupní proces (či nějaká jeho pravidla) hodně naohýbat oproti běžným zvyklostem – což většinou pomocí dostupných nebo doprogramovaných pluginů není problém.

Je to tedy cenově dostupná alternativa řešení e-shopu na míru. Stavěl jsem třeba e-shopy se specifickými požadavky na dopravu mražených produktů, na prodej virtuálních sportovních výzev s evidencí jejich plnění, náročnější vícejazyčný e-shop nebo e-shop s velmi atypickým importem produktů z jiných zdrojů. Bylo by problematické je udělat na krabicových řešeních a drahé je postavit celé na míru. Zde byl WooCommerce rozumnou volbou.

Také je vhodnou volbou pro situace, kdy se chceme vyhnout měsíčním poplatkům za pronájem - například při sezónním prodeji jednou za rok. Jen je potřeba si pohlídat, kolik stojí zakoupená potřebná rozšíření a porovnat si celkovou částku za rok s pronájmem například Shoptetu, kde se pak nemusíte starat o zabezpečení, údržbu, zálohování a další.

Přidám ještě jedno doporučení - pokud e-shop na WooCommerce máte nebo jej plánujete tvořit, pohlídejte si pečlivě, odkud kupujete placené doplňky k jeho rozšíření. U nás doporučuji využít firmu Toret, která se specializuje přímo na vývoj a prodej těchto pluginů. Mají je dobře udělané a nabízí pravidelné aktualizace i zákaznickou podporu. Nakupovat z nedůvěryhodných zdrojů jen kvůli ušetření pár korun se nevyplatí. Buď to vývojáři po čase zabalí a plugin vám v lepším případě přestane fungovat, nebo tam bude nějaký bezpečnostní problém, který neopraví. Setkal jsem se taky s chytrolínem, který přeprodával cizí pluginy a vydával se za jejich autora. I když ve zdrojovém kódu šlo snadno dohledat, kdo je vytvořil. Při prvním problému pak přestal komunikovat a byly z toho jen nepříjemnosti. Proto vybírejte pečlivě a ověřujte si, odkud si doplňky a pluginy kupujete.

Závěrem

Bylo by tedy chybné hodnotit WooCommerce zda je „dobrý“ nebo „špatný“. Záleží na konkrétním použití a širších souvislostech. Rozhodně je dobré jej brát v potaz a zvažovat u nového projektu, jestli není vhodným adeptem.

Mám-li jeho použití za sebe stručně shrnout, tak pokud tvořím designové stránky s prodejem menšího množství produktů a je potřeba hodně pracovat s layoutem a rozvržením stránek, sáhnu po WooCommerce. Pokud potřebuji atypickou funkcionalitu kterou mi nenabízí Shoptet jako mnou preferované pronajímané řešení (a stále se jedná o menší e-shop), pracuji s WooCommerce.

Ve všech ostatních případech, kdy mám připravit funkční a spolehlivý e-shop pak využívám Shoptet. Pokud by se jednalo o větší, atypický e-shop, pak doporučuji řešení na míru.

Discussion about this podcast

Sám sobě marketérem
Sám sobě marketérem
Toužíš po vlastním podnikání a chceš proniknout do tajů online marketingu? Podcast pro všechny, kdo mají chuť učit se a zkoušet věci na vlastní kůži. Pomůžu ti s orientací v záplavě odborných informací na internetu. Naučím tě základy, se kterými nastartuješ své podnikání na internetu. Čeká tě srozumitelné propojení businessu a marketingu, podané jednoduše a prakticky. Čerpám ze své mnohaleté praxe marketéra na volné noze.
Pro více tipů se přihlas k odběru newsletteru na www.samsobemarketerem.cz