Šaty dělají člověka a forma obsah
První dojem je rozhodující ve skutečném světě i v tom virtuálním. Tam navíc bojuješ o pozornost uživatelů proti těm nejlepším.
Ahoj markeťáku! 👋🏻
Dostávám zpětnou vazbu, že mé newslettery jsou dlouhé - že je často neučtete. Nějaký čas mi trvalo, než jsem si zvykl na psanou formu, ale zas jsem se rozepsal až moc. 😇 Tak zkusím držet prsty na uzdě a pokusím se psát trochu kratší články, ať jdou snadno vstřebat. Každopádně díky, že je odebíráš a čteš. 🤗
Na nedávném networkingu jsem se zapovídal s jedním koučem, který vytvořil vlastní online kurz. Věnoval jeho tvorbě hodně úsilí, on sám je vzdělaný a zkušený kouč a terapeut. Trochu si posteskl, že když zkoušel v rámci získávání zpětné vazby nabídnout několika lidem možnost kurz absolvovat, že to nikdo z nich nevyužil. 🤷🏻♂️ Nebo jen začali, ale velmi brzy studium přerušili a nedokončili. I já jsem dostal tuhle možnost a při první lekci mi došlo, proč tomu tak je. Nehledě na informační hodnotu, kterou kurz předává je jeho prezentace zpracována velmi amatérsky. Tedy forma zabila obsah. ⚰️
38 % lidí se přestane zabývat webovými stránkami, pokud je jejich obsah nebo rozložení neatraktivní.
Bojuješ o pozornost s těmi nejlepšími
Ať chceš nebo ne, v online prostoru bojuješ o pozornost s těmi nejlepšími weby a platformami, za jejichž podobou stojí týmy odborníků. Uživatelé si již zvykli na určitý standard formy obsahu a podle statistik 38 % lidí se přestane zabývat webovými stránkami, pokud je jejich obsah nebo rozložení neatraktivní. (Zdroj) Ber to jako fakt. ☝🏻 To už by musel být hodně unikátní zdroj informací a návštěvník velmi motivovaný, aby se povýšil nad formu.
Platí to pro weby, e-shopy, podcasty, newslettery, reklamy, sociální sítě i jakoukoliv grafiku publikovanou na internetu. Prostě šaty dělají člověka a forma obsah. Když budeš mít rozhozené formátování na webu, chyby na e-shopu nebo špatně nahraný podcast, lidé utečou jinam. 🤷🏻♂️ První dojem je prostě rozhodující ve skutečném světě i v tom virtuálním.
Není škoda, aby skvělý obsah zapadl kvůli neatraktivní formě?
V základě se přitom nejedná o nic náročného. Už když si budeš hlídat následující body, bude tvůj obsah atraktivnější:
Věnuj se formátování obsahu. Pracuj s nadpisy, odstavci, odrážkami, kurzívou a tučnými texty (jo, furt to hodně lidí nedělá).
Čitelnost by měla být na prvním místě. Předáváš informace. Tak se snaž, aby byly snadno nalezitelné a šly snadno konzumovat.
Méně barev je více. Pokud si tvoříš nějakou grafiku sám, šetři barvami. Čím více barev, tím větší chaos a horší orientace pro čtenáře. A hlídej si dostatečný kontrast, ať nesplývá text s pozadím.
Neexperimentuj ve věcech, kde jsou zažitá pravidla. Např. netvoř kreativní názvy pro stránky „Kontakt“, nazývej věci pravými jmény.
Hlídej si pravopis. Fakt. A pokud si nejsi jistý, nech to někoho po sobě zkontrolovat. Alespoň ChatGPT (já si celoživotně pletu mě/mně/mne, a tak po mně texty čte manželka 😇).
Používej české fonty. Málo co je takovým zabijákem důvěryhodnosti, jako text s chybějící diakritikou nebo s některými znaky v zástupném fontu.
Kontroluj po sobě výsledek. Přečti si text, pusť si video, zkus si stáhnout soubor… Je to blbost, ale dost lidí to nedělá.
Grafiku dělej s citem
Často je grafický bizár dílem příliš tvůrčího uživatele nadšeného možnostmi, které mu daný editor webu nebo grafický program nabízí. Začni pěkně v klidu jen se základním formátováním ve výchozím písmu na webu. Zformátuj nadpisy, odstavce, zvýrazni kurzívou a tučně - a pak se na to podívej. Nestačí to takhle? Přidej třeba obrázky…ale nepřeháněj to. Pokud potřebuješ něco zviditelnit a zvýraznit, lépe ti to půjde z méně strakatého prostředí.
Dost začínajících grafiků nebo laiků hrajících si s grafikou má tzv. syndrom prázdného místa (o kterém trefně psala třeba Lenka Melčáková už před 16 lety). Jedná se o nutkavou potřebu vyplnit jakékoliv volné místo PROSTĚ NĚČÍM. 🤯 Nemusí být všechno zaplněné. Nemusí být všechno velké. Nemusí! Můj učitel grafiky mi dal jednu dobrou radu. Vždycky, když udělám nějaký návrh, podrobím ho kritice - co všechno je tam navíc a můžu to odebrat? Všechny pomocné linky a prvky „jen tak“ bez milosti mažu.
No a tenhle nastavený styl grafiky, psaní - prostě obsahu, pak drž všude. Buď konzistentní. I to jsou body zvyšující tvé skóre důvěryhodnosti.
A nakonec zkus vyvážit balanc mezi formou a obsahem. Odpovídá výsledná forma tomu, co sděluješ a komu to je určené?
Vidíš? Je toho hodně, co zvládneš ovlivnit sám. 😊 A kdyby to pořád nestačilo, můžeš oslovit profíky na grafiku, uživatelskou přívětivost (UX, UI).
💡 Tip na čtení nebo poslouchání
Je to neskutečné, ale uběhlo už 11 let od toho, co přední český copywriter Otto Bohuš vydal svou trilogii Pište jako copywriter. Je to skutečně nadčasový návod na to, jak psát poutavé texty a zaujmout čtenáře nejen na webu. I po těch letech by určitě neměla zapadnout. Dal bych ji jako povinnou četbu všem, kteří něco někam veřejně píší. Posílal to tehdy bezplatně jako e-book výměnou za e-mail. To už sice nestihneš (byť PDFka všech tří dílů jde při troše snahy vygooglit), ale stále si ji lze koupit jako audioknihu k poslechu. 🎧 Pokud jsi tyhle e-booky ještě nečetl nebo neslyšel, neodkládej to! Nebudeš litovat.
Přeju ti hezký den a těším se zase za dva týdny, 👋🏻
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 Pokud se ti newsletter líbí, budu rád, když se o něj podělíš s dalšími lidmi, které by mohl zaujmout.