ROI v marketingu - čísla i smysl investic
ROI v marketingu není jen o financích. Je o energii, kterou vkládáš do práce, spokojenosti klientů a tvém růstu. Jak hodnotit úspěšnost marketingu za hranicemi čísel?
Ahoj markeťáku! 👋🏻
Zdravím tě po menší pauze u jubilejního 30. newsletteru. 🥳 Sešlo se mi toho hodně najednou a potřeboval jsem trochu zvolnit, tak jsem si dovolil vypustit jedno vydání newsletteru. Po klidnějším létě začala v plné síle podzimní sezona. E-mail se zaplnil požadavky odpočatých a namotivovaných klientů a blížící se hlavní sezona v roce dává pořádně zabrat. Pokud se tě to hektické období dotklo taky, přeju ti hodně sil a energie. 🤗
Dnes se podíváme na téma, o kterém se v marketingu mluví často, ale málokdy v širších souvislostech. Na návratnost investic. Můžeš se s ní setkat pod zkratkou ROI (Return on Investment). Většina lidí si pod tím představí jednoduché číslo - kolik peněz nám přinesla každá koruna vložená do reklamy. Ale co kdybychom se na ROI podívali taky trochu jinak?
Teorie říká, že…
…je to klíčový ukazatel efektivity marketingových aktivit. Vyjadřuje poměr mezi čistým ziskem z marketingové kampaně a náklady na tuto kampaň. Typicky se vyjadřuje v procentech a vypočítá se jako (čistý zisk / investice) x 100. Například ROI 200% znamená, že každá investovaná koruna přinesla dvě koruny čistého zisku.
V digitálním marketingu se ROI často měří pomocí různých metrik, jako jsou konverze, hodnota objednávky, nebo částka, kterou ti průměrně jeden zákazník vydělá za celou dobu. Cílem je nejen měřit úspěšnost jednotlivých kampaní, ale také optimalizovat marketingový rozpočet a strategii pro maximální návratnost investic.
O tom si určitě dohledáš snadno hromady článků a příkladů. Patří to k základům.
V praxi…
…je to víc než jen marketingová metrika. V životě marketéra i podnikatele by měl být jeden z hlavních a stále pokládaných dotazů: co mi to přinese? Jaký užitek bude pro mě mít, když si udělám profil na další sociální síti? Co mi přinese sponzorování sportovního týmu? V čem se mi vrátí převod e-shopu na jinou platformu? 🤔
Nejjednodušší výpočty jsou samozřejmě ty finanční. O tom žádná. Pustíš reklamu a spočítáš si, kolik to vydělalo. Ale pak jsou tu ještě další metriky. Nepřímé, které je potřeba také brát v úvahu. Například spokojenost zákazníků, zákaznický zážitek (například pohodlný nákup), dobré jméno, spokojenost zaměstnanců, počet reklamací, ale i dobrý pocit například z dobročinné spolupráce. Asi jednoduše vymyslíš hromadu dalších.
ROI jako pomocník při rozhodování
Může ti to znít jako samozřejmost - nic přelomového. Ale setkávám se čím dál častěji, že za mnou chodí lidé s požadavky na implementaci nových věcí a vůbec to nemají promyšlené. A když se jich zeptám, co z toho budou mít, reagují většinou že “by to asi bylo dobré, protože to viděli u konkurence”.
Několikrát jsem teď řešil třeba požadavek na nasazení chatbota na webu malých firem. 🤖 Je to určitě chytrá věc, může být užitečný. Ale když jsem se klientů ptal, k čemu by měl u nich na stránkách sloužit, tak mi řekli, že by měl dávat odpovědi ohledně jejich nabídky návštěvníkům. No, k tomu má přece sloužit ten web, ne? Navíc se nabídka týkala služeb, které se řeší vždy individuálně. Už jen nakrmit chatbota informacemi aby to k něčemu bylo, by zabralo trochu času.
Pokud bychom potřebovali odlehčit zahlcené lince zákaznické podpory, dávalo by smysl třídit požadavky a směřovat je na kompetentní lidi nebo na nápovědu, aby se snížil nápor. Ale tady ho chtěli mít jen proto, že jim přišlo, že je to moderní. A mohlo by to lidi zaujmout. 🤷🏻 Nakonec jsme se dostali po krátké diskusi vždy k tomu, že víc by lidem dal živý člověk, který by se jim věnoval.
Takže ne chatbot, ale zákaznický chat. A jasné, konkrétní kontaktní údaje s nabídkou konzultace u každé služby. Návratnost u chatbota prostě nebyla - nakonec by to stejně skončilo na stole živému člověku. Tak proč to ještě komplikovat. Zákazníky chceme opečovávat, ne je posílat k robotovi. 😉
ROI v marketingu je mnohem víc než jen číslo v excelu. Je to o energii, kterou do své práce vkládáme a co nám to přináší zpět. Je to o spokojenosti našich klientů, o našem osobním růstu a o dlouhodobém budování něčeho smysluplného.
Tak až příště budeš hodnotit úspěšnost své marketingové strategie, nezapomeň se podívat i za čísla. Možná zjistíš, že tvoje investice přináší mnohem větší návratnost, než sis myslel.
📃 Výsledky průzkumu: Jak se daří českým freelancerům
Nedávno jsem se zúčastnil rozsáhlého průzkumu o situaci českých freelancerů, který organizoval tým portálu Na volné noze. Výsledky jsou opravdu fascinující a poskytují unikátní vhled do světa nezávislých profesionálů v Česku. Průzkum, do kterého se zapojilo přes 2200 respondentů z různých oborů, je jedním z největších svého druhu na světě. Nabízí detailní pohled na příjmy, spokojenost, výzvy i radosti freelance podnikání.
Výsledky průzkumu najdeš na adrese: https://navolnenoze.cz/novinky/jaksedari/
Ať už jsi freelancer, uvažuješ o této kariéře, nebo jen chceš lépe porozumět tomuto rostoucímu segmentu trhu práce, určitě tam najdeš spoustu zajímavých informací.
🔄 Google Překladač umí překládat celé dokumenty
Narazil jsem na to vlastně náhodou. Potřeboval jsem přeložit celkem velké excelové tabulky do dalších jazyků. Tak jsem pátral po nástroji nebo agentuře, která mi s tím pomůže a všiml jsem si, že Google Překladač už nepřekládá jen texty a weby, ale nově také obrázky i dokonce celé nahrané soubory. To je pecka! 🥳 A mám pocit, že i úroveň překladů je o něco lepší, než bývala.
🦾 Raycast - ještě efektivnější práce na počítači
A nakonec přidávám tip na Raycast - nástroj, který jsem si hned zamiloval a využívám ho opravdu naplno. A je to taková pecka, že se s tebou o to chci podělit.
Pracuju na Apple zařízeních, která v sobě mají Spotlight. Takové univerzální vyhledávací políčko s našeptávačem, které si zobrazíš kombinací kláves command + mezerník. Přes něj můžeš spouštět programy, hledat soubory, počítat příklady, převádět měny apod. Užitečná věc na telefonu i na počítači. Raycast je Spotlight na steroidech. A jakože hodně.
Jednoduše Raycastem Spotlight nahradíš a získáš tím hromady dalších funkcí za jednou klávesovou zkratkou. Můžeš přes něj spouštět a ovládat aplikace, diskutovat s AI, překládat, hledat na internetu, ovládat počítač, tvořit si vlastní zkratky… no koukni se sám třeba sem na video se 101 ukázkama co to umí. Navíc jde propojit s mnoha programy jako Todoist, Spotify nebo můj oblíbený Arc Browser.
A dobrá zpráva je, že brzy bude dostupný pro Windows i mobilní zařízení. 🤗
Přeji ti, ať se ti vrací nejen peníze, ale i energie a radost z práce!
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
Děkuji za článek, stručně a výstižně vysvětleno.