Často se setkávám s tím, že když mě zákazníci přizvou jako externího markeťáka, abych jim pomohl sjednotit jejich aktivity na internetu, celá vnější prezentace firmy už neodpovídá tomu, co aktuálně dělají. Prostě se jim to všechno časem nějak vymklo z ruky a to, co jde o jejich firmě na internetu najít už není pravda.
Někdy to jen zestárne, že na to neměli čas a jindy je to důsledek chaotické správy obsahu v průběhu mnoha let. Publikovalo a doplňovalo se jen nárazově, když bylo něco nového a zapomínali vše vnímat jako celek. A mají chaotický pelmel neaktuálních a zbytečných informací, ve kterém je těžké se vyznat.
Proč není vždy nutné tvořit nový web
Poptávka pak začíná tím, že zákazníci po mně chtějí nový web, který bude přehledný a ne tak zmatečný, jako ten starý, ve kterém se nedá vyznat. V tom je ale trochu ten háček. Když se dělají nové stránky, jsou vždy přehledné, aktuální a je srozumitelné. Když se tvoří od začátku, pracujete pouze s informacemi, které jsou platné a důležité. Komplikovat se to začíná až časem, kdy se postupně přidávají, upravují nebo odebírají informace a zasahuje se do obsahu. Když se při úpravě soustředí jen na přidání těch nových informací ale zapomíná se sledovat web jako celek. Buď se to celé překombinuje nebo tam zůstávají informace, které už nejsou pravda a návštěvníky pak matou.
Často jsou pak někde na podstránkách nechané pár let staré pozvánky na veletrh, dlouho neplatné akce, letité upoutávky na novinky a podobně. Klienti pak po mně chtějí nové stránky – ale vlastně řeší jen obsah. A když ten stávající web je jinak v pohodě, není důvod jej tvořit znovu, stačí jen učesat obsah na tom stávajícím.
To je docela překvapí, protože to berou jako že ten stávající web už prostě dosloužil a je potřeba nový. Ale tak to nefunguje. Nebo ne nutně. Správa webu a online marketing obecně je proces. Pořád budete upravovat, přidávat, odebírat. Je to práce s informacemi. Udržujete je aktuální a sdělujete světu to, co chcete, aby se dozvěděl. Občas mi na to ještě klienti říkají, že by ten úplně nový web byl fajn i proto, aby trochu osvěžili vzhled. Že chtějí změnu. V konečném důsledku vzhled stránek z velké části definuje právě jejich obsah. A pokud upravíme obsah, třeba trochu přeskládáme úvodní stránku – hned máme i kosmetický posun a svěží změnu.
Podobné to je, když se vymknou kontrole i další komunikační kanály – třeba sociální sítě. Živelné zakládání nových profilů na dalších sítích, chaotické publikování nebo zapomenuté profily. Je potřeba se prostě zastavit, udělat krok vzad a zrevidovat si, k jakému účelu mají sloužit a jak je chcete používat. A jestli fungují tak, jak očekáváte. Třeba si vytunit profilové fotky nebo popisky a pak jen nastavit nová pravidla a jet podle nich. A za čas si to cíleně znovu zkontrolovat, jestli je vše tak, jak má být.
Proč je důležitý pohled zvenčí
Je fajn čas od času se podívat z pohledu člověka zvenčí, který o tom nic neví, který vás nezná a zkusit se vžít do jeho situace, jestli opravdu je všechno pochopitelné, jestli když představujete novou službu, jestli je opravdu dobře popsaná a zapadá do celkové nabídky. Jestli lidé pochopí, na koho se mají obrátit nebo co mají dělat pro to, aby u vás mohli nakoupit. Občas musím lidi přesvědčovat, aby do popisků dávali i věci, které jim přijdou samozřejmé. Mají dojem, že to prostě musí každý vědět. Nemusí.
Pomáhal jsem třeba kamarádovi s náborem nových zaměstnanců, když rozšiřoval výrobu ve své firmě. Dával si inzeráty, ale nikdo se mu dlouho nehlásil. Měl v nich totiž jen obecný popis práce a žádné konkrétnější informace. Zájemci o práci neměli jak z inzerátů zjistit, co by dělali a pro koho. Měli jen mlhavé tušení, o jakou práci se jedná.
Tak jsem si ho pořádně vyzpovídal a vymyslel inzeráty nové. Napsal jsem v nich krátce o tom, jak velká je firma, kde a jak dlouho působí a v jakém oboru. Jaké jsou její hodnoty. Popsal jsem tam, jaká je pracovní doba, jak dobrá je tam dopravní dostupnost, konkrétně jsem rozepsal všechny benefity, které nabízí, jaké je zázemí pro zaměstnance i to, že odpověď mají poslat přímo osobně jednateli. Většinu z těch věcí tam kamarád ani nechtěl uvádět – že to je snad samozřejmé, že třeba mají v práci kuchyňku s kávovarem, sprchy pro zaměstnance, dotované obědy nebo že si jde práci na pár dní nezávazně na zkoušku vyzkoušet. No – brzy po zveřejnění nových inzerátů se mu začalo hlásit dost uchazečů na to, aby si mohl začít vybírat. Byl potřeba pohled zvenčí. Popsání věcí, které se třeba dají očekávat, ale pokud nejsou exaktně napsané, lidi to nemusí napadnout.
Revize online marketingu – jednoduchý postup pro zlepšení
Zkuste si třeba sami pro sebe dát do kalendáře jednou za půl roku revizi online marketingu. Hodinu času, kdy si cíleně projdete všechny své komunikační kanály. Podíváte se na web, na sociální sítě, na vzhled faktur, na transakční e-maily z e-shopu i na podpisy svých odchozích e-mailů, na spuštěné reklamy, firemní medailonky, rezervační systémy…prostě všechno, co máte.
Vodítkem k revizi může být jednoduchá myšlenková mapa, kde si přehledně rozkreslíte základní informace pro každý komunikační kanál. Co má být na webu, co na sociálních sítích, co na medailoncích…jednoduché bubliny a pár odrážek. Tam uvidíte, jestli vám tam něco nechybí nebo není navíc. A podle toho si vše projdete.
Cílem je jednoduchost. Jednoduchost ve sdělení, jednoduchost ve zpracování. Pochopitelnost a srozumitelnost. Jasná definice toho, co děláte, krátké a strukturované texty, strukturovaný obsah a eliminace nesouvisejících informací. Nevymýšlejte, co byste mohli přidat, ale spíš jak to učesat a zpřehlednit. Jak jít rovnou na věc.
Zjednodušte si práci, ale efektivně
Jednoduchost je užitečná také u nástrojů, které využíváte na správu marketingových aktivit. Jestli to jsou nástroje, se kterými se vám dobře pracuje a které vám nepřidělávají zbytečně moc práce.
To je pro mně osobně dlouhodobé téma, které řeším. Nástrojů je spousta – jeden zajímavější než druhý. Ale jsou skutečné přínosné? Využiju je a ulehčí mi práci? Nebo si to zbytečně komplikuji a tříštím pozornost i síly?
Zjednodušením může být například nástroj k plánování obsahu a správě sociálních profilů z jednoho místa. Než se přihlašovat na každou síť zvlášť, publikovat tam příspěvky a odpovídat na komentáře napřeskáčku, to už je lepší si to zjednodušit a ulehčit si práci napojením do jednoho systému, který vám umožní si z jednoho místa obsah dopředu vytvořit, naplánovat i hlídat všechny reakce a odpovědi. To je nezpochybnitelný přínos a úspora času.
A pak je tady velké pokušení (kterému často sám podléhám) zkoušet všechny možné zajímavé další aplikace a nástroje. Je důležité být v obraze a sledovat novinky. Ale ať se z toho nestane taková forma prokrastinace, že zkoušíte a přidáváte si stále nové nástroje, nastavujete je a hrajete si s nimi, až vám pro samé experimenty uniká samotná práce, kterou vám nástroje měly ušetřit. Obzvláště v posledních týdnech a měsících, kdy doslova explodoval trh se softwarem využívajícím umělou inteligenci. Jsou to super hračky. Ale aplikujte je do praxe. Pokud mají jasný přínos, je to super. Pokud si komplikujete život, zredukujte je na minimum.
Metriky, které vám ušetří čas a usnadní rozhodování
Tím jsme se dostali k poslednímu bodu zjednodušování. A to jednoduchost ve vyhodnocování. Snadno uchopitelné metriky, díky kterým hned víte, zda má daná činnost smysl a užitek. Klidně pro každý komunikační kanál jiná metrika. Ale ať tam je. Pak se vám bude snadněji rozhodovat, co má smysl dělat a co vám nepřináší užitek. A buď se to můžete pokusit změnit nebo to přestat dělat.
Pro každého to budou metriky jiné. Může to být počet objednávek, počet kontaktů, počty zobrazení, počty laiků, počet odběratelů, počet účastníků, měsíční obrat, počet stažení…cokoliv, co je pro vás důležité. A klidně to můžete mít pro každý komunikační kanál poznačené v té myšlenkové mapě, kterou jsem zmiňoval. Když budete mít takto jednoduše definované svoje cíle, budete mít pěknou zpětnou vazbu, jestli se vám daří nebo nedaří.
Od nějaké velikosti businessu je pak potřeba analytika pokročilejší, ale i tak se vždy hodí nějaké klíčové ukazatele nabízející rychlý přehled. A pokud je nesledujete průběžně, je vhodné se alespoň jednou za čas zastavit a projít si je.
V jednoduchosti je síla
Tím spíš ve světě, kde je pozornost jednou z nejcennějších komodit.
Správa webu a online marketing obecně je proces. Práce s informacemi je stálá, ať už přidáváte, upravujete, nebo odebíráte obsah. To, co jde o vaší firmě na internetu najít, by mělo odpovídat tomu, co aktuálně děláte. Takže udržujte svůj obsah aktuální a sdělujte světu to, co chcete, aby se dozvěděl.
A nezapomeňte, vzhled stránek z velké části definuje právě jejich obsah. Pokud tedy upravíte obsah, třeba trochu přeskládáte úvodní stránku, máte ihned i kosmetický posun a svěží změnu.
Nebojte se toho. Zlepšování a úpravy jsou totiž běžnou součástí tohoto procesu.
Share this post