Nezaspi dobu a dělej grafiku chytře
Využívej grafického designera tam, kde ti jeho práce přinese největší užitek. Jsou totiž i věci, které si můžeš dělat i sám - bez čekání a dobře.
Ahoj markeťáku! 👋🏻
Dneska se podíváme na zoubek jednomu vousatému marketingovému mýtu. Znáš to - "Pořádnou grafiku umí udělat jen profík s Photoshopem." Ač se to spoustě grafiků nebude líbit, tohle už neplatí. Jsme v roce 2024 a svět se dávno změnil! 🤷🏻♂️
Dříve bylo potřeba s každým bannerem nebo grafikou na sociální sítě běžet za profíkem. Nebo to zkusit zbastlit svépomocí a výsledek vypadal, no, řekněme kreativně. 😅 Ale teď? Existují nástroje, pomocí kterých si toho lze spoustu udělat svépomocí. Z těch dostupných vyniká hlavně Canva (tedy ne jen ona, ale i Adobe Express nebo nově Microsoft Designer a další), která v tichosti změnila pravidla hry.
Canvu asi znáš. Možná si myslíš (nebo ti to říkal nějaký grafik), že je to jen taková hračka pro maminky na mateřské, co si chtějí udělat hezké pozvánky na narozeniny. Ale pozor - to platilo možná před pár lety. Už dávno ale není jen nástrojem pro amatéry. A byla by chyba ji ignorovat.
🤔 Jak vlastně Canva funguje?
Jedná se o webový nástroj. Tedy pro plnohodnotné fungování je potřeba být online. Dá se s ní pracovat buď v prohlížeči, nebo si ji stáhnout jako aplikaci na počítači, tabletu nebo na telefonu. Můžeš si v ní dělat grafické návrhy, mít je tam uložené a stahovat si je pro další použití ve výsledných formátech. A ke svým datům se dostaneš pohodlně odkudkoliv na světě a můžeš je sdílet dalším lidem.
Funguje taky jako obrovská knihovna šablon. Na všechno. Chceš udělat vizitku? Banner na Facebook? Nástěnný kalendář? Snadno najdeš hromady nejrůznějších vzorů, které si můžeš upravit podle sebe. Přepsat si texty, upravit barvy, změnit font, nahradit fotky nebo to celé přeskládat. A nemusíš hledat správné rozměry - to se třeba u chystání grafiky na sociální sítě hodí. Často se totiž rozměry mění. Všechno tam máš už předchystané.
Do Canvy si můžeš pro další použití nahrávat své vlastní fotky, loga a obrázky. Ale můžeš taky využít nepřeberné množství dalších z fotobanky, kterou tam máš k dispozici. Navíc pomocí chytrého editoru si můžeš fotky upravovat, mazat jim pozadí nebo různě rozšiřovat a retušovat pomocí AI.
V jednom z minulých dílů jsem mluvil o tom, že víc než logo je důležitá konzistence barev a fontů. V Canvě si můžeš nastavit pro svou značku vlastní paletu barev a používané fonty tak, aby jsi s nimi při tvorbě dalších návrhů mohl rovnou pracovat.
Můžeš si tam také napojit účty sociálních sítí a přímo publikovat obsah nebo si jeho publikování naplánovat v kalendáři - plánovači obsahu. A vlastně celá ta tvorba v Canvě není jen o grafice a tiskovinách, ale také o videích, animacích, reelech…vlastně o všem, co jako marketér můžeš potřebovat.
A tvořit můžeš sám, nebo na návrzích můžeš spolupracovat klidně v reálném čase s dalšími uživateli. Nebo ti může někdo zkušený připravit šablony, které pak jen budeš jednoduše dál používat a upravovat si je.
💡 Co všechno s Canvou zvládneš?
Grafiku profilů i příspěvků na sociální sítě,
přímé publikování a plánování obsahu na sociální sítě,
tvorbu hezkých tiskovin, inzerátů a dokumentů,
jednoduché stříhání videa a tvorbu animací,
hezké prezentace,
jednoduchou grafiku na webové stránky a e-shopy (bannery apod.),
dokonce i landing pages a malé weby (ale to bych nedělal),
sdílené myšlenkové tabule pro plánování a brainstorming.
🤗 Proč bys měl Canvu používat?
Je to rychlé - nepotřebuješ čekat na grafika s každou drobností.
Je to úsporné - ušetříš za hodiny práce grafika na rutinních věcech. Samotná Canva pak stojí $15 měsíčně nebo $120 ročně.
Je to flexibilní - potřebuješ rychlou změnu? Žádný problém!
Budeš mít vše na jednom místě - snadno najdeš, snadno upravíš.
Jednoduchá spolupráce s ostatními.
Intuitivně se používá a snadno se s ní naučíš pracovat.
Prevence chyb - nebudeš muset stále dokola hledat tu správnou barvu, rozměr nebo font.
🙈 A co nevýhody?
Většina problémů v IT vzniká v prostoru mezi židlí a klávesnicí. Takže i tady je to hlavně o tom, jestli se Canvu naučíš ovládat a jak moc máš grafické cítění na věci, které pak budeš pouštět do světa. Obojí se dá zvládnout.
Canva určitě má limity - není to nástroj pro profesionální přípravu například tiskových dat - to by tě v tiskárně asi nepochválili. Taky tam nic moc nenamaluješ a třeba na tvorbu loga bych si rozhodně raději vybral Illustrator. Umí tvořit weby, ale do toho bych taky nešel. Takže je fajn se seznámit s jejími možnostmi a neočekávat plnohodnotnou náhradu profesionálního softwaru. Občas se prostě nebude dát použít. Ale výhody výrazně převyšují nad nevýhodama.
🍞 …a grafici nebudou mít na chleba?
Ale budou. Grafici a designéři jsou potřeba. Jsou to lidé, kteří mají praxi, zkušenosti a vzdělání. Vědí, jak se co dělá a proč. Znají grafická pravidla, rozumí svému řemeslu více, než laik. Jsou to lidé kreativní, kteří mají představivost a umí přijít s nápadama a vizuálně je zpracovat do atraktivní a funkční podoby. Využívej je právě k tomu. Na kreativní a důležité věci. To je bez debat.
Pokud potřebuješ průběžně rutinní grafiku, jako jsou bannery nebo další věci, které se dají dělat podle šablon, dává smysl si od profíka nechat připravit šablony jednou a potom z nich už sám připravovat co je zrovna potřeba. A jen se řídit jejich doporučeními. Rovnou třeba sám uvidíš, jak vypadá která fotka v návrhu a ušetříš si zbytečného vypisování a zkoušení na dálku.
A klidně může spolupráce s grafikem vypadat i tak, že připravíš návrh nahrubo, nasdílíš mu ho a on ho finálně doladí k dokonalosti. Tomu se říká týmová práce. A člověk zodpovědný za sociální sítě ho odtud může vypublikovat nebo naplánovat do kalendáře. Není to nakonec výhra pro všechny?
🎓 Kde se nachytřit?
David Svoboda - první a jediný certifikovaný Canva expert v Česku nabízí jednak školení (na míru i otevřená) a pravidelně přidává spoustu tipů na svém Linkedinu. Vyplatí se sledovat.
A samozřejmě na YouTube je hromada videí - česky…
…i anglicky.
Myslím si, že trocha zdravé zvědavosti a googlení - a máš to za pár hodin v kapse.
Takže pokud jsi o Canvě jen slyšel a čekal jsi na nějaký impulz ji vyzkoušet - právě jsi ho dostal. Pokud jsi byl zrazovaný od jejího použití, dej jí šanci. Tím spíš budu rád za zpětnou vazbu, co si o ní nakonec myslíš.
Měj se krásně a užívej léta!
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
Díky za článek, Honzo! Davida Svobodu na LI sleduji už dlouho. Canvu mám v Premium verzi, nedávno nemile překvapila s navýšením ceny pro týmy. Tak zvažuji, jestli nepřejít zpět na free. Lenka
Díky za postrčení, zrovna včera jsem usínala s tím, že už jsem na všechny ty adobe a affinity stará a měla bych si najít nějakou zkratku. Z mého pohledu je Canva mezi grafiky trochu stigmatizovaná, ale je třeba pokročit:)