Neprodávej. Alespoň chvíli.
Je čas na malé marketingové zamyšlení. O dárcích, které končí v koši, o přáních plných prodeje a o tom, proč je někdy lepší prostě jen popřát. Bez postranních úmyslů.
Ahoj markeťáku,
mezi svátky ti posílám trochu jiný newsletter. Tentokrát se společně zastavíme a zamyslíme. Dnes žádné tipy, triky ani návody. Pojďme se teď podívat na to, jak se chováme jako značky, firmy i jednotlivci v dnešním překotném světě marketingu.
Přání, nebo prodej?
Kolik upřímných vánočních a novoročních přání jsi letos dostal? Takových, kde nebyl odkaz na web, sleva nebo všudypřítomné tlačítko "Kup teď"? Kde někdo prostě jen chtěl popřát, bez skrytého záměru prodat nebo získat tvou pozornost?
V neustálé touze prodat co nejvíc jsme možná zapomněli na kouzlo obyčejného lidského přání. Bez skrytého záměru, bez marketingové agendy, bez nutnosti měřit konverze. Jen tak, od srdce, jako když popřeješ kamarádovi nebo sousedovi.
Samozřejmě, prodej je základním kamenem každého podnikání. To nikdo nezpochybňuje. Ale netlač na to příliš. Sám určitě znáš ten nepříjemný pocit, když tě bývalý spolužák pozve na kafe a ty už dopředu víš, že ti bude vnucovat svoji MLM "kariérní příležitost". Místo příjemného setkání očekáváš jen další prodejní prezentaci. Příště už jeho pozvání nepřijmeš.
Značka se buduje dlouhodobě, je to vlastně pěstování vztahu. Když budeš při každém kontaktu jen prodávat a tlačit na výkon, zákazníky si znechutíš. Stejně jako přátele, kterým bys při každém setkání něco vnucoval.
Daruj opravdovou radost
Dárky pro klienty jsou skvělý nápad a patří k dobrým zvyklostem byznysu. Musí ale přinášet skutečnou radost, ne jen splnit položku v marketingovém plánu. Erika Eliášová to na LinkedInu vystihla naprosto perfektně, když kritizovala "ologované dárky". Proč dávat ponožky nebo nádobí s logem firmy? Koho takový dar opravdu potěší?
Chceš potěšit a zanechat pozitivní stopu? Daruj něco bez loga. Kvalitní čokoládu od místního výrobce, poukaz na večeři v oblíbené restauraci nebo nezapomenutelný zážitek. Něco, co vyvolá upřímný úsměv na tváři a třeba i vzpomínku na tvoji značku. Vždyť darovaný kůň nemá být reklamní plocha - má přinášet radost.
Určitě jsi někdy dostal reklamní předmět, který skončil zastrčený v šuplíku nebo rovnou v koši. Záměr byl dobrý, ale výsledek? Spíš rozpačitý, možná až kontraproduktivní. Pojďme společně tvořit dárky, které neskončí jako další kus plastu v odpadu, ale přinesou skutečnou hodnotu a radost.
Sleva za každou cenu?
Na Štědrý den ve 13:50 mi letos přistál mail s předmětem: "Povánoční výprodej je tady!". Ještě než jsme stačili rozbalit dárky nebo si sednout ke štědrovečerní večeři, někdo už chtěl prodávat. Je tohle ta správná cesta?
Jasně, někdo slevy uvítá a možná i aktivně vyhledává. Ale opravdu chceš být tou značkou, která nedá pokoj ani na Štědrý den? Pro srovnání - když jsem otevřel aplikaci Airbank, prostě mi jen popřáli hezké svátky. Žádné nabídky, žádné akce, žádné výhody. Jen přání. A právě proto to tak mile překvapilo a potěšilo.
Možná si říkáš, jestli si v dnešní době můžeš dovolit "neprodávat". Odpověď je jednoduchá - můžeš a měl bys. Právě ty momenty, kdy necháš své zákazníky vydechnout a nebudeš po nich nic chtít, budují skutečnou a dlouhodobou loajalitu. Zákazník cítí respekt, ne tlak. Cítí, že ho vnímáš jako člověka, ne jako peněženku.
Marketing budoucnosti
Svět marketingu se mění. Zákazníci jsou stále citlivější na agresivní prodejní taktiky a hledají autentické značky, které s nimi jednají na rovinu. Značky, které respektují jejich čas, prostor a potřeby. Které dokážou někdy ubrat plyn a prostě jen být.
Do nového roku s rozmyslem
Co to zkusit příští rok jinak? Poslat své komunitě, zákazníkům nebo partnerům upřímné přání - bez skrytého záměru, bez prodejní agendy, prostě jen tak. A vybrat pro své klienty dárek, který jim udělá skutečnou radost a nezatíží zbytečně planetu.
Možná zjistíš, že méně někdy znamená více. Že upřímnost a autenticita prodává lépe než agresivní marketing. Že značka, která dokáže být lidská, má v dlouhodobém horizontu náskok.
Tobě přeju, ať je tvůj rok 2025 nejen úspěšný a daří se ti, ale ať máš dostatek času pro sebe a své blízké. Ať jsi zdravý a máš se fajn.
🍾 🥂 💫
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
P.S.: A jestli ti tento newsletter přišel užitečný, nemusíš nikam klikat, ani nic kupovat. Stačí, když mi pošleš krátkou odpověď, ať nepíšu do tmy. To bude ten nejlepší dárek, který mi můžeš dát.