Nekomplikuj si to + data v marketingu + TOP 100 českých e-shopů
⏱️ 5 minut čtení
Ahoj markeťáku!
Je toho tolik, co bys mohl/a v rámci marketingu, prodeje a reklamy dělat. Existují hromady komunikačních kanálů, přístupů, platforem a chytrých aplikací. Vem si jen, kolik existuje sociálních sítí, kde můžeš být. A každé se dá věnovat spousta času. Budovat tam publikum, tvořit obsah, pracovat s reklamou. Ale všechno to stojí přinejmenším čas. Nebo peníze, když ho nemám a chci, aby to pro mě udělal někdo jiný. 🤷🏻♂️
Doporučuju být na sebe při výběru komunikačních a marketingových kanálů i dalších marketingových aktivit velmi přísný a sebekritický. 🥊 Zapracuj si je do myšlenkové mapy a pak je podrob vlastní intenzivní kritice:
Vydělá mi to něco?
Přinese mi to skutečný užitek?
Není to jen něco, co by se mi sice líbilo, ale nemá to valný přínos?
Obzvláště v začátcích podnikání, kdy je potřeba obracet každou korunu, než ji někam investuješ, je tenhle pohled důležitý. Koneckonců, jsou to Tvoje peníze, že? Rozkutálí se děsně rychle, tak to ber podle důležitosti a nenech se rozptylovat. Potřebuješ jako začínající hodinový manžel profesionální logo? Využije skutečně Tvůj obchod s hutním materiálem Facebook a má cenu jej tvořit? 💸
Neříkám, abys všechno zavrhnul a dělal/a jen aktivity přímo vedoucí k zisku. Nechej si poznačené i ty ostatní. Ale věnuj se především těm důležitějším. 👉🏻 K těm méně zásadním se můžeš vrátit později, až bude podnikání šlapat.
Často bohužel vídám podnikatele, kteří se na dlouhou dobu zaseknou na podobě loga místo toho, aby co nejdříve vypustili do světa alespoň nějaký web, pustili reklamy a začali si aktivně shánět práci. Pak týdny běží a on řeší odstín barvy nebo font písma, přitom nemá do čeho píchnout a peníze dochází. Přitom v takových situacích se dá vytvořit rychlá základní verze webu, místo loga se prostě napíše jeho jméno / jméno firmy / název služby a web může pracovat, zatímco on si v klidu mazlí logo. 🙈
Obzvláště u grafiky se snadno sklouzává k tvorbě nepotřebného. Pracuješ na sáhodlouhém logomanuálu obsahujícím návrhy nejrůznějších tiskovin, podpisy emailu, polepy aut, reklamní vlajky a co já vím i polep letadla - a přitom nemáte nad prodejnou ani jednoduchou cedulku s názvem a lidi o vás neví. 🫥
Všechno jde fázovat a zpracovávat postupně. 📝 Navíc pokud začínáš, může se stát, že se původní záměr trochu změní, protože trh a zákazníci se zachovali trochu jinak, než jsi čekal/a. Že místo služeb instalatéra najednou děláš spíš hodinového manžela - což Ti nevadí, tak začneš rozšiřovat nabídku služeb.
Ono obecně na možný růst a rozšiřování se občas zapomíná. Setkal jsem se s několika podnikateli, kteří si v začátcích zvolili název podnikání takový, že je později začal hodně limitovat. Buď počítali, že budou vystupovat sami za sebe, všechno postavili na svém jménu a brzy se rozrostli na tým lidí, nebo začali s jednou službou kterou promítli do názvu podnikání a pak přidávali i další a původní název se tak stal zavádějícím. Nebo rovnou změnili obor činnosti. Je fajn připustit si i tuhle možnost a zkusit myslet trošku do budoucna.
Řešením je postupovat superjednoduše a volit si aktivity podle jejich bezprostředního vlivu na výdělek. A postupně přidávat. Ušetříš si tím spoustu starostí a nervů ze správy mnoha komunikačních kanálů a marketingových aktivit.
"Je lepší dělat toho méně a kvalitněji, než hodně současně, ale blbě."
🧭 Data jako klíč k úspěšnému marketingu
V nejnovějším díle podcastu Remoted jsem načnul o témat, které není moc sexy, ale je důležité. A podceňované. Alespoň v mém okolí. A tím jsou data a jejich vyhodnocování.
Mnoho lidí se věnuje rozvoji stránek, práci se sociálními sítěmi, mají spuštěné reklamy a vymýšlí další a další aktivity na internetu i mimo něj, ale nijak je nevyhodnocují. Dělají to zkrátka jen intuitivně. A mnohdy tak zbytečně plýtvají kapacitami na činnosti, které nemají žádný přínos.
I já si umím představit zábavnější činnosti, než si hrát s Excelem, ale bez práce s daty je marketing střílení kulovnicí do hejna vrabců. Tady jsou hlavní body z povídání:
✅ Definuj si cíle a ukazatele výkonu
✅ Měř a sleduj data
✅ Vyhodnocuj data
✅ Neboj se experimentovat
✅ Ptej se i skutečných lidí
Poslechni si epizodu na mém webu, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts nebo na YouTube. (Prostě kdekoliv.)
🛒 Česku se přezdívá e-commerce velmoc. Kdo je jejím králem?
V Česku patříme mezi přední e-commerce trhy. Portál CzechCrunch spolu se společností BizMachine odhadli, kolik zboží jednotlivé firmy na internetu prodají. Výsledkem je tak unikátní žebříček TOP 100 e-shopů v Česku, který jako první svého druhu ukazuje, jaké e-shopy mají u nás největší tržby, ať už jde o domácí, zahraniční, či tradičně „kamenné“ hráče. Výsledky rozdělili do bloků dle tržeb přes miliardu korun, nad půl miliardy a pod 500 milionů (v Česku, nikoliv mezinárodně).
Mezi e-shopy můžete filtrovat podle hlavních kategorií, v nichž působí.
Zobrazit 100 největších e-shopů v Česku
💡 Podnět k přemýšlení na závěr:
Úspěšný podnikatel a známý řečník Gary Vanynerchuk řekl:
"Myslím, že lidé příliš přemýšlejí o rozhodnutích. Neexistuje stroj času, neexistuje cestování do budoucnosti – nikdy nebudete vědět, jaká by byla alternativa. Tak si jen jednu možnost vyberte a udělejte to!"
A tak mi to běží v hlavě. Má pravdu. Neboj se chyb. Nikdo nemá křišťálovou kouli. 🔮 Udělej maximum pro to, abys získal/a co nejvíc informací pro informované rozhodnutí a pak se prostě nějak rozhodni a jdi do toho.
Měj se fajn a těš se na další e-mail za dva týdny. 👋🏻
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 Pokud se Ti newsletter líbil, budu rád, když se o něj podělíš s dalšími lidmi, které by mohl zaujmout.