Nejlepší reklama + bezplatná příručka pro podnikatele
⏱️ 6 minut čtení
Ahoj markeťáku!
Stará známá pravda říká, že spokojený zákazník je tou nejlepší reklamou. Tak ji pojďme trochu oprášit. 🧹
V minulém newsletteru jsem tohle téma trochu naťuknul s tipem na samolepku s QR kódem pro snazší získávání hodnocení od zákazníků ve fyzické prodejně. Vzbudilo to ohlas, tak se u recenzí trochu zdržím i teď.
Stále více lidí se spoléhá na recenze, doporučení a hodnocení. Asi nebudeš výjimkou. Když hledáš ubytování, před prvním nákupem na novém e-shopu nebo při výběru dalšího telefonu. Prostě zvykli jsme si validovat svůj výběr pomocí hodnocení jiných lidí. ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Tak to je. A dost možná nás to uchraňuje od zbytečných přešlapů a šetří nám to peníze i nervy. Z pohledu zákazníka je to celkem nepřekvapivá samozřejmost.
Ale z pohledu podnikatele (alespoň z mé zkušenosti) se to hodně podceňuje. Jednak aktivní získávání recenzí a pak také práce s nimi. 👈🏻 Ať reakce na ně, ale i jejich další využívání v marketingu. A přitom to nic nestojí.
Na mém profilu na portálu Na volné noze mám krásných 66 doporučení. S naší firmou na výrobu sportovního oblečení jsme jich nasbírali zatím nějakých 33. Tak krásně se čtou! Balzám na duši. 🥰 Ale víš co? Téměř o všechny bylo potřeba požádat. Zákazníci jsou spokojení, ale nenapadne je napsat veřejnou pochvalu. A to jich ještě hromada přislíbila napsat, ale zapomněli na to. 🤷🏻♂️ Většina lidí začne psát recenze až ve chvíli, kdy jsou naštvaní. Tak to dodavateli dají slíznout pěkně kyselým veřejným hodnocením. A ve chvíli, kdy se nesnažíš o aktivní shánění těch pozitivních, najednou máš na profilech jednu hvězdu a jste za šmejdy, kterým je lepší se vyhnout. Ani nevíš jak.
Nenech to zajít tak daleko. ⚠️ Pokud jsi s recenzemi doteď nepracoval, pohledej přístupy na Firmy.cz a na Business Google, opraš vaše medailonky a zareaguj na všechny hodnocení, co tam máte. Nebo alespoň na ty z nedávné doby. Za pozitivní ohlasy poděkuj, u negativních se omluv, poděkuj za zpětnou vazbu a nabídni řešení mimo medailonek (e-mailem, telefonicky). A všechny další zákazníky cíleně žádej o napsání krátkého hodnocení, pokud byli spokojení.
Mnoho lidí nemá talent na psaní a ani neví, jak recenzi napsat. Pomož jim tím, že jim navrhni, ať třeba jen fakticky shrnou, jakou službu/produkt u vás kupovali a jak s tím byli spokojeni. Netřeba plodit slohovku. Pokud provozuješ e-shop, přidej si žádost do jednoho z posledních stavových e-mailů. Nebo pokud využíváš Heureku, pracuj s Ověřeno zákazníky.
Nasbírané hodnocení a recenze pak aktivně využívej. Vypisuj je na svém webu, používej v marketingových materiálech, odkazuj se na ně. Je to jeden z pilířů budování důvěry vůči novým zákazníkům. A nepolevuj ve sbírání nových.
Samostatným tématem jsou pak falešná hodnocení. To je velké no-go. ❌ Jednoduše - lež má krátké nohy. A jak se provalí, že máte falešné hodnocení, máte z ostudy kabát. Navíc v kontextu tzv. tlačítkové novely je kladen ještě větší důraz na jejich ověřitelnost.
Zajímavé video na téma falešných recenzí natočil Janek Rubeš:
💡 Využití recenzí pro marketing
Využij to, co o vás píší vaši zákazníci v recenzích a doporučeních v rámci tvorby obsahu na webu, tiskovinách, při nastavování reklam. Jak? Pročti si recenze a všímej si toho, co na vás lidé chválí. S čím byli spokojeni. Co tam zmiňují. Vidíš? Najednou máš sadu benefitů, se kterými můžeš dál pracovat. A když to oceňují vaši stávající zákazníci, může to oslovit i ty zcela nové. A nemusíš si lámat hlavu, čím je zaujmout.
💡 Když začínáš a nemáte šanci sehnat recenze?
Každý nějak začínal. Začínáš podnikat a nemáš žádná hodnocení? I tady mám tip, jak působit důvěryhodněji, aby se ten první spokojený objevil. Pracuj alespoň pro začátek na webu s modelovými příklady svých služeb (case studies), kde popíšeš, jak bys jakou situaci řešil a přistupoval k ní. Necháš tím nahlédnout do toho, co zákazníky čeká. Tím si nebudeš muset vymýšlet fiktivní spokojené zákazníky, kteří by potvrdili, že jsi dobrý, ale řekneš jim to sám na modelových případech.
💡 A když nemáš šanci získat veřejné doporučení kvůli NDA apod.?
Anonymizuj už hotovou práci a popiš ji opět pomocí case studies na svém webu. Ať jde vidět, že máš něco za sebou, jen to z nějakého důvodu nemůže být zveřejněno. A klidně to tam i napiš - lidé z tvé cílovky to pravděpodobně pochopí.
🧭 Online chaos: Jak udržet aktuálnost a přehlednost webu a dalších komunikačních kanálů
Často se setkávám s tím, že když mě zákazníci přizvou jako externího markeťáka, abych jim pomohl sjednotit jejich aktivity na internetu, celá vnější prezentace firmy už neodpovídá tomu, co aktuálně dělají. Prostě se jim to všechno časem nějak vymklo z ruky a to, co jde o jejich firmě na internetu najít už není pravda. Někdy to jen zestárne, že na to neměli čas a jindy je to důsledek chaotické správy obsahu v průběhu mnoha let. Publikovalo a doplňovalo se jen nárazově, když bylo něco nového a zapomínali vše vnímat jako celek. A mají chaotický pelmel neaktuálních a zbytečných informací, ve kterém je těžké se vyznat.
V nejnovějším díle mého podcastu se dozvíš mimo jiné, že:
✅ řešením chaotického webu nemusí být nutně nové stránky,
✅ jak je důležitý pravidelný pohled zvenčí,
✅ jak si můžeš jednou za čas zkontrolovat, zda je vše aktuální,
✅ že je střídmost vhodná také u používaných nástrojů,
✅ a že i vyhodnocování vlastních aktivit na internetu by mělo být jednoduché.
Správa webu a online marketing obecně je proces. Práce s informacemi je stálá, ať už přidáváš, upravuješ, nebo odebíráš obsah. Zlepšování a úpravy jsou totiž běžnou součástí tohoto procesu.
Poslechni si epizodu na mém webu, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts nebo na YouTube. (Prostě kdekoliv.)
🎓 Svým pánem - bezplatná příručka pro podnikatele
Plánuješ založit, nebo už máš svou firmu? A nejsi si jistý/á, co máš dělat?
Pojď si přečíst osobní zkušenosti o tom, co obnáší provozovat firmu.
Ne od firemního copywritera, ale od člověka, který svou úspěšnou firmu z nuly vybudoval.
Autorem této webové příručky je Miroslav Uďan, který v roce 2009 založil (a do roku 2021 jako CEO vedl) firmu Shoptet. Ta se stala jedničkou v Čechách a na Slovensku v poskytování e-shopů, má stamiliónové obraty s meziročním růstem kolem 40 %. 3 ze 4 e-shopů jsou v těchto zemích provozované na Shoptetu. Nikdy předtím nepodnikal ani neměl odborné vzdělání v oboru, takže vše, čím si v byznyse prošel, pro něj bylo poprvé. Narazil na spoustu slepých uliček, zažil množství neúspěchů, zklamání a failů, ale zároveň cestou potkal pár skvělých lidí, kteří mu podali pomocnou ruku a provedli jeji tím, co znamená podnikat a provozovat firmu. A tímto projektem to samé rád zdarma nabízí zase dalším lidem.
Tady je odkaz: www.svympanem.cz
💯 Zajímavá čísla k recenzím na závěr:
Zákaznické recenze mohou zvýšit konverze o 270 %.
92 % spotřebitelů bude váhat s nákupem produktu, pokud zákazníci nezanechají žádné recenze.
97 % spotřebitelů uvádí, že recenze zákazníků, které čtou, ovlivňují jejich nákupní rozhodnutí.
95 % všech cestovatelů si před rezervací ubytování přečte online recenze.
Podle statistik spotřebitelské důvěry spotřebitelé důvěřují recenzím zákazníků 12krát více než recenzím výrobců.
Jen přibližně 5–10 % spotřebitelů píše recenze.
84 % lidí důvěřuje online recenzím stejně jako doporučením od přátel.
82 % nakupujících konkrétně vyhledává negativní recenze.
75 % lidí na internetu důvěřuje firmě poté, co viděli pozitivní recenzi.
Zdroj a více (fakt hodně) čísel najdeš zde v infografice
Měj se fajn a těš se na další e-mail za dva týdny. 👋🏻
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 Pokud se Ti newsletter líbil, budu rád, když se o něj podělíš s dalšími lidmi, které by mohl zaujmout.