Nákup a prodej e-shopu z pohledu marketéra
Průvodce převodem e-shopu: zajisti si přístupy k technickým řešením, marketingovým účtům i právním záležitostem, aby vše fungovalo hladce i po změně majitele.
Ahoj markeťáku! 👋🏻
Přemýšlíš o koupi e-shopu, nebo se právě chystáš jeden převzít? Pokud jsem se trefil a zrovna ano, tenhle článek je pro tebe. Pokud ne, i tak si ho přečti - třeba pro ujištění se, jestli máš na svém e-shopu všechno správně nastaveno z pohledu vlastnictví.
Než se pustíš do přebírání nového projektu, je tu pár věcí, na které bys rozhodně neměl zapomenout. Převod e-shopu není jen o technických záležitostech, jako je změna domény nebo hosting. Ale taky o tom, abys měl pod kontrolou všechny marketingové účty, sociální sítě a právní dokumenty.
Tenhle článek by měl posloužit jako takový malý průvodce, který tě provede krok za krokem, abys na nic důležitého nezapomněl. Zejména z pohledu marketingu. Pak je tu totiž spousta dalších provozních, účetních a právních kroků, které jsou už hodně mimo rámec tohoto článku i mé kompetence. Budu se tedy držet hlavně té marketingové oblasti. Ke všemu si snadno vygooglíš návody, jak to udělat konkrétně.
Co vše by sis měl tedy pohlídat při koupi e-shopu?
✅ Technické řešení e-shopu
Ať už jde o na míru vytvořený systém nebo „krabicové řešení“ (jako je třeba Shoptet), zajisti si všechny potřebné smlouvy a přístupy. Například na Shoptetu lze přepsat účet snadno v administraci. U jiných řešení ověř, jak jednoduše se dají přenést na nového majitele. Jestli není například podepsaná nějaká smlouva s dodavatelem a podobně. Měl bys vědět, jak je e-shop vytvořen, na koho se můžeš obrátit v případě problému nebo jeho dalšího rozvoje a za jakých podmínek. Také se ujisti, kdo všechno má k e-shopu přístupy a co vše díky nim může dělat. Součástí prodeje také mohou být i další, pomocné mikroweby nebo sekundární e-shopy.
✅ Doména a hosting
Zajisti hladký převod vlastnictví domény (nebo domén) a případně přístupů k hostingu. Vše by mělo být psané přímo na tebe, nebo na subjekt, který bude nově e-shop provozovat.
✅ Ochranné známky a autorská práva
Pokud je název, logo, produkty nebo jiné prvky chráněn ochrannou známkou, měl bys ji mít přepsanou na sebe. To stejné s autorskými právy k obsahu webu (texty, fotky apod.).
✅ Google Analytics, Google Ads a Sklik
Zajisti si přístup ke všem historickým datům a kampaním. Nezapomeň změnit vlastníka účtu v Google Analytics a převést přístupy k reklamním kampaním v Google Ads a Skliku.
✅ Google Business a Firmy.cz
Nechej na sebe převést firemní medailonky na Googlu i na Seznamu a zajisti si přístup k recenzím a statistikám návštěvnosti.
✅ Sociální sítě
Převeď přístupy k účtům na Facebooku, Instagramu, LinkedInu a dalším platformám, kde e-shop budoval svou komunitu. Zkontroluj si Business Manager na Facebooku, včetně reklamních účtů.
✅ Heureka, Zboží.cz a další srovnávače cen
Nezapomeň na účty na srovnávačích cen, abys mohl navázat na stávající hodnocení a recenze.
✅ E-mailový marketing
Pokud e-shop pracoval s e-mailingem, bude potřeba na sebe přepsat také tyto nástroje (včetně e-mailových seznamů a historie kampaní). Ověř, jestli jsou všechny kontakty získány v souladu s GDPR a mají platné souhlasy k zasílání obchodních sdělení. Odběratele bude nutno informovat o změně správce osobních údajů.
✅ SEO a obsahový marketing
Vyžádej si přístupy k nástrojům jako Google Search Console, Collabim apod. Nezapomeň si říct o informace o dosavadní SEO strategii a klíčových slovech, abys na ni buď mohl navázat, nebo z ní vycházel při dalších úpravách.
✅ Affiliate programy a partnerství
Převeď na sebe všechny partnerské účty a dohody. Informuj affiliate partnery o změně vlastnictví e-shopu.
✅ Databáze zákazníků a GDPR
Při převodu databáze zákazníků je potřeba dbát na soulad s GDPR. To znamená:
Informuj zákazníky o změně správce osobních údajů. K tomu můžeš použít e-mail, zprávu na webu nebo kombinaci obojího. Zpráva by měla obsahovat informace o novém správci, účelu zpracování dat a právech zákazníků.
Ověř si, že jako nový majitel máš právní důvod (např. plnění smlouvy, oprávněný zájem nebo souhlas) pro zpracování osobních údajů.
Aktualizuj zveřejněné zásady ochrany osobních údajů.
✅ Marketingové smlouvy
Prověř existující smlouvy s marketingovými agenturami, freelancery nebo influencery. Zjisti, jestli jsou přenositelné, nebo jestli budeš potřebovat nové smlouvy.
✅ Reklamační proces a zákaznický servis
Zajisti převod systému pro správu reklamací a zákaznické podpory. Zjisti, jak fungovali dosud, aby jsi mohl plynule navázat.
✅ Věrnostní programy
Zjisti, jak jsou nastaveny stávající věrnostní programy a kde jsou informace o zákaznických bodech či výhodách.
Spolupráce s právníkem
Při převodu e-shopu se určitě vyplatí spolupracovat s nějakým dobrým právníkem specializovaným na digitální právo a e-commerce. Mohl jsem tu něco zapomenout nebo zmínit nepřesně, to by ti u právníka hrozit nemělo. Pomůže ti s převodem vlastnictví ochranných známek i s právními aspekty převodu databáze zákazníků v souladu s GDPR, včetně správné formulace souhlasů se zpracováním osobních údajů pro nového majitele. Navíc ti poradí s převodem nebo aktualizací licenčních smluv k používanému softwaru a s úpravou obchodních podmínek a reklamačního řádu. Jeho expertíza je klíčová pro hladký průběh celého převodu bez právních komplikací. Jsou to sice nějaké peníze navíc, ale může ti to ušetřit výrazně víc.
Kontakt s bývalým majitelem
Doporučuji se s bývalým majitelem domluvit na možnosti kontaktu i po prodeji. Můžeš se setkat s otázkami nebo situacemi, které bude nejlépe řešit s někým, kdo má detailní znalost historie e-shopu. Také ti může pomoct o změně vlastnictví informovat například dodavatele.
Aktualizace údajů o novém vlastníkovi
Je důležité systematicky projít a aktualizovat údaje na všech relevantních místech. Tady je seznam klíčových míst:
Účet u poskytovatele e-shopového řešení
Registr domény
Účty platebních bran
Profily na sociálních sítích
Firemní medailonky (Google Business a Firmy.cz)
Účty na srovnávačích zboží
Informace o prodejci na tržištích
Obchodní podmínky (VOP)
Zásady ochrany osobních údajů (GDPR dokument)
Cookies
Reklamační řád
Formulář pro odstoupení od smlouvy
Reklamační formulář
Fakturační údaje v administraci e-shopu
Kontaktní stránka e-shopu
Patička webu
Sekce „O nás“
Změna kontaktních údajů
Pokud budeš měnit například telefonní číslo nebo se rozhodneš pro jiný formát e-mailů, je potřeba to udělat pečlivě všude. Doporučuji následující postup:
Vygoogli si původní telefonní číslo e-shopu a systematicky aktualizuj všechny nálezy. Pro vyhledání přesné shody použij uvozovky.
Zvaž odkoupení původního telefonního čísla spolu s e-shopem, aby byla zajištěna kontinuita.
Proveď podobné vyhledávání pro e-mailové adresy spojené s e-shopem.
Zkontroluj všechny online adresáře a katalogy.
Aktualizuj kontaktní údaje u všech dodavatelů a partnerů.
Nezapomeň na aktualizaci kontaktů v chatbotech a dalších automatizovaných nástrojích.
Zkontroluj metadata webu, včetně schema.org značek. Můžou tam být kontaktní údaje také propsané.
Převod e-shopu může být náročný proces, ale pokud si ohlídáš všechny důležité přístupy a změny, může to proběhnout hladce a bez zbytečných komplikací.
Systematický přístup ti pomůže udržet e-shop v chodu a zajistit, že zákazníci ani nepoznají, že e-shop změnil majitele.
💬 Minulý článek o grafice v Canvě vyvolal emoce
A to je dobře. Jsem rád, když zazní i odlišné názory a začne konstruktivní diskuse. To se povedlo na LinkedInu i v přímých konverzacích.
V novém článku na něj reagoval také Martin Kopta - spoluautor zajímavého obsahového projektu Řekni si o web (a knihy 75 tipů, jak si říct o web).
Zmínil jej i Vlasta Ott ve svém newsletteru Rádce pro správce Wordpressu - a k mé radosti také doporučil Sám sobě marketérem jako jeden ze zdrojů, které sleduje.
Obou zmínek si vážím - tyto projekty také rád sleduji a odebírám. 🙏🏻
Měj se fajn a přeji ti úspěšný start s tvým dalším novým projektem!
Honza Barbořík
marketér s duší grafika