Marketing profesionálů na volné noze
Když jsi profesionál ve službách, vlastně prodáváš sám sebe. Svoje znalosti a zkušenosti. Jak tedy na online marketing na volné noze?
Ahoj markeťáku! 👋🏻
Dnešní díl je o tom, jak na online marketing freelancerů. Tedy profesionálů pracujících “na sebe” ve službách - který má svá specifika. Jejich zákazníci nenakupují nějaký produkt, ale předmětem obchodu je vlastně člověk. Jeho znalosti, zkušenosti a přístup k práci.
Stačí se podívat, jak si na internetu vybíráš trenéra ve fitku nebo kadeřníka. Nejdřív ho nějakou dobu sleduješ na sociálních sítích, že? Chceš vidět, jak přemýšlí, jaký má přístup ke klientům, co už má za sebou. Potřebuješ zjistit, jestli si budete rozumět, jestli ti sedí jeho styl práce. A teprve potom ho oslovíš. Proč by to mělo být jinak u grafika, programátora, terapeuta, realiťáka, finančního poradce, copywritera, konzultanta nebo marketéra?
Důvěra je na prvním místě
Marketing ve službách je především o budování důvěry. Když si máš vybrat profesionála, který ti má pomoct vyřešit nějaký problém, potřebuješ ho nejdřív poznat. Proto je důležité, aby mluvil nejen o tom, co dělá, ale také o sobě. O svém profesním příběhu, o tom, jak se k oboru dostal, jaké má vzdělání a pracovní zkušenosti. Klidně může zmínit i své zájmy – i to ti pomáhá vytvořit si k člověku vztah ještě před jeho oslovením. Už tak nějak tušíš, co od něj můžeš čekat.
Profesní kompetence
Klíčové jsou samozřejmě reference a ukázkové projekty. Jako zákazník potřebuješ vidět konkrétní výstupy práce. Potřebuješ ujištění, že se u něj nespálíš. Pokud jde o konzultanty či podobné profese, je nutné vidět jejich kompetence a konkrétní příklady toho, s čím mohou pomoci.
I když někteří pracují na zakázkách, o kterých nemohou veřejně mluvit, vždy je možné anonymizovat citlivé informace a obecně popsat průběh spolupráce. Důležité je ukázat způsob práce, přístup k řešení problémů a dosažené výsledky.
Mám kamarády trenéry. Jak jinak mohou nalákat další sportovce pod svá křídla, než že budou dávat nahlížet do toho, jak trénují? Jak dostanou lidi na tréninková soustředění jinak, než že budou sdílet fotky, videa a program těch probíhajících? Jak jinak ukázat, že jejich vedení je dobré, než se chlubit účastí svých svěřenců na závodech?
Nebo třeba tvůrce webu může místo pouhého screenshotu úvodní stránky popsat celý proces tvorby – od prvotních požadavků přes analýzu a návrh struktury až po finální realizaci a výsledky projektu. Z pouhého obrázku nového webu totiž nemusí být objem práce ani cíl zakázky vůbec zřejmý. A nejde tak vlastně posoudit, jak se výsledek povedl.
No a začínající profesionál, který zatím nemá mnoho referencí, může vytvořit modelové příklady. Popsat, čeho si třeba někde všiml a jak by situaci řešil, nebo rovnou může udělat ukázkový demo projekt. Třeba u začínajících webdesignerů čas od času vidím návrhy na redesign známých služeb - inspiraci ke zlepšení například vzhledu online bankovnictví nebo portálu státní správy. Když takhle zpracují něco, co lidé znají a vhodně okomentují co vše by tam vylepšili a proč, hned jde vidět, jak přemýšlí a jaké mohou být výstupy jejich práce.
Konkrétní nabídka
Také si všímám, že profesionálové mluví často o své nabídce jen obecně. Jako třeba o "komplexní nabídce služeb" nebo "poradenské činnosti". Pro potenciálního klienta je ale těžké si představit, co vlastně nabízí a jak by mohla vypadat spolupráce. Takováto souhrnná a obecná slovní spojení nikomu nic neřeknou. O co lepší je vypsat vše, co umí a co může nabídnout - a klidně i to, co zase nedělá.
S tím mám skvělé zkušenosti sám. Občas mně poptávali lidé s věcmi, které neumím nebo se jim nevěnuji. Nemůžu jim to mít za zlé, protože se v onlinu nevyznali a netušili koho se svým problémem oslovit. A když jsem si na stránky vypsal, co vše jim zvládnu udělat a co naopak neumím, úspěšnost poptávek se výrazně zvýšila.
Online marketing ve službách také vyžaduje aktivitu. Ať už jde o pravidelné newslettery, aktuality na webu nebo příspěvky na sociálních sítích. Je důležité ukazovat, že se jako profesionál neustále vzděláváš, pracuješ na nových projektech a držíš krok s vývojem v oboru. Není nic smutnějšího, než několik let opuštěný, neaktualizovaný web. Člověk zvenku neumí posoudit, jestli jsi to zabalil a nebo jsi jen zavalený prací a nestíháš nic zveřejňovat.
A jaké ty komunikační kanály?
Víc jsem vlastně mluvil o obsahu sdělení, než o tom, kudy to křičet do světa, že? Ale z mého pohledu je to důležité zmínit. Spousta lidí začíná svůj marketing právě tvorbou profilů a nastavováním služeb - byť ještě nemají ani zformulovanou nabídku. Výběr konkrétních kanálů už pak hodně záleží především na cílovém publiku. Na tom, kde se pohybují lidé, které chceš oslovit. Pro někoho bude důležitější být dohledatelný na Googlu, pro jiného být vidět třeba na Instagramu.
Obecně jsem ale přesvědčený, že základním pilířem by měl vždy být vlastní web. Nehledě na vše ostatní. I kdyby to byla jednostránková prezentace. Ten slouží jako centrální místo, kde máš strukturovanou nabídku služeb, reference, blog a kontaktní formuláře. Sekundárně by měl fungovat také jako rozcestník na vše další - od sociálních sítí po další projekty. Vlastní web máš vždy pod kontrolou. Na rozdíl od nejrůznějších profilů kdoví kde. Popularita sociálních sítí se mění. Služby vznikají a zanikají. Vlastní web je nadčasový.
Důležité je také mít autorizované reference. Tedy takové, které sis nenapsal sám. Například na firemním medailonku v Google nebo na Seznamu.
Zařazení do oborového katalogu ti nejen zvýší prestiž, ale je to další možný zdroj návštěv webu a poptávek. Celkově aktivita v oborových komunitách a publikování zajímavého obsahu pak pomáhá budovat pozici odborníka v tom, čemu se věnuješ.
No a vhodně nastavená reklama ti může pomoct hned v začátcích nebo ve chvílích poklesu poptávky. Ať už to je promovaný firemní medailonek nebo pokročilejší PPC reklama ve vyhledávačích nebo na sociálních sítích.
Ono nakonec těch marketingových aktivit úplně moc dělat nemusíš, ale měly by všechny vést k oslovení lidí, pro které chceš pracovat. A podle toho je vybírat. Být spíš minimalista a jet si třeba jen jednu sociální síť, místo křečovité snahy být všude. A raději mít pořádně vyladěný a aktuální web, než další poloprázdné profily všude možně. Nakonec pak stejně totiž v dlouhodobém horizontu uvadá tvůrčí nadšení a vede to k tupému sdílení toho stejného na všechny profily bez ohledu na jejich specifika. A ono to jde hrozně poznat.
A taky být konzistentní v tom, jak se profiluješ. Jak o sobě mluvíš. Aby si tě lidé spojovali s tím, čemu se věnuješ. Průběžná “evoluce” je v pořádku, posouvání se a profesionalizace nebo užší specializace. Uškodit ti ale můžou časté “revoluce”. Tedy zásadnější změny profese. Když budeš rok říkat že jsi grafik, pak PPC specialista, pak SEO specialista, pak UX specialista - nikdo nebude vědět, s čím tě poptat. Pestrá profesní historie kolem tebe vytvoří nečitelnou mlhu a lidi budou zmatení a nebudou vědět, co od tebe čekat. Toho si všímám především u mladých začátečníků, kteří své místo ještě hledají. To je pochopitelné, ale pak bych byl opatrnější s tou intenzitou marketingu, dokud si nebudou úplně jistí tou správnou cestou.
Takže…
V dnešní době už nestačí být jen dobrý profesionál. Je potřeba to umět také ukázat, vykřičet do světa na čem pracuješ. A tvořit si silnou osobní značku. Dobrá pověst a důvěryhodnost jsou ve službách klíčové – a právě o tom by měl být marketing freelancerů a podnikatelů ve službách.
🆕 Nová rubrika: Jak pracuje…
Líbí se mi nahlížet do běžného života lidí z praxe. Jak pracují, jaké nástroje používají… A tak tuto jsem tuto rubriku minulým vydáním zavedl i zde. Průběžně se tady budou objevovat lidé z marketingové branže a ukáží, s jakými nástroji pracují, jak si evidují práci atd. Přemýšlel jsem, jestli je vhodné zpovídat i sám sebe, ale nakonec proč ne. 🤷🏻
👨🏻💻 Jak pracuje Jan Barbořík, marketér s duší grafika?
🟡 Jaké klíčové nástroje (aplikace) nutně potřebuješ ke své práci a nedovedeš si bez nich představit fungovat?
Bez Google Workspace by to šlo těžko. Neustále potřebuji Google kalendář, Gmail, Apple poznámky, Basecamp, Dropbox, Toggl, Fakturoid, Dashlane a MindMeister.
Denně používám také balík Adobe CC, Canvu, VS Code a Loom. Nerad bych pracoval bez Raycast, ChatGPT, Claude, AudioPen, Fireflies a prohlížeče Arc.
🟡 Jak si eviduješ práci a úkoly (v jaké aplikaci, jakým systémem, papír / digitálně)?
Více než 10 let jedu bezpapírově, elektronicky. Teď mi nejvíc vyhovuje Basecamp pro osobní projekty, klientskou práci i spolupráci v týmu. Čas si eviduju v Togglu.
🟡 Máš nějaký pracovní hack / vychytávku?
Naučil jsem se natáčet a posílat vysvětlující videa přes Loom. Je to názornější a šetří to práci. Poznámky si diktuju do Audiopen.
Dalším hackem je okamžité poznačení si každého úkolu, termínu a nápadu. Pak na nic nezapomínám.
Noise cancelling sluchátka Sony WH-1000XM5 pro nerušenou práci a soustředění. Hlavně na cestách! 🙏🏻
🟡 Kde jsi se naučil to, čím se živíš a jak se dál vzděláváš?
25 let samostudia. Jsem prototyp “selfmademana”. Hodně čtu, sleduju autority, experimentuju. Poslední dobou zúročuji vysoké nasazení předchozích let.
🟡 Schůzky naživo nebo virtuálně?
Drtivou většinu schůzek mám virtuálně přes Meet. Je to efektivnější, rychlejší, jdou nahrát a automaticky z nich dělat přepisy a zápisy. Čas od času se ale velmi rád potkám naživo. Osobní setkání nic nenahradí.
🟡 Co nosíš vždycky u sebe?
Mám rád minimalismus. Takže skoro nic - iPhone, Ultrahuman Ring a maximálně klíče. Na delší cesty iPad.
🟡 Máš nějaké motto?
Spíš než moto asi životní postoj: “Sognare, credere, fare.” Snít, věřit, jednat.
🫶🏻 Co mě poslední dobou zaujalo
Stále více využívám AudioPen pro přepis mluveného slova - třeba jako faktický podklad pro AI k rozepsání delšího textu. // Nejsem příznivcem konferencí, ale tahle brněnská vypadá zajímavě. // Baví mě Tomovy newslettery. // Stále více času trávím na Redditu a v různých Discord skupinách. Po toxickém prostředí sociálních sítích je to příjemné osvěžení. // Hltám Inspiraci Baťa - nadčasové, jednoduché, funkční. Souzním. // Objevil jsem projekt NeTicho. // Dostal jsem tip na zajímavé malé nakladatelství. // Dávkuju si šestihodinový rozhovor s Janem Romportlem. Opět skvělý. // Spotify po audioknihách prý přidává kurzy. Ale v ČR si na obojí ještě počkáme. // Zlepšuju se v Polytopii.
Měj se fajn a těš se na další newsletter za dva týdny! 👋
Honza Barbořík
marketér s duší grafika