Marketing nepatří do IT + chytré rozcestníky a několik tipů
Ve spoustě firem se spojuje marketing s IT oddělením. Řeknu ti, proč to není dobře. Doporučím jedno fakt dlouhé povídání nejen o umělé inteligenci. Ukážu ti, k čemu je Linktree a jak jej využít.
⏱️ 5 minut čtení
Ahoj markeťáku!
Setkávám se s tím, že si lidé ve firmách často pletou marketing s IT. Předávají tak třeba zodpovědnost za aktualizaci a péči o stránky nebo e-shopu svému IT oddělení. 👨🏻💻 A to i včetně tvorby obsahu. Vycházejí z toho, že když to někdo umí ovládat, bude vědět, co s tím. Jenže už neřeší, zda umí formulovat sdělení a vytvořit dobře obsah.
Od toho tu totiž IT obor není. Jejich úkolem je zajistit hladké technické fungování výpočetní techniky a celé infrastruktury. A pozor - tohle není hejt na ajťáky! Jen máme každý trochu jiné poslání. A měli bychom spolupracovat.
Marketing sám o sobě není součástí IT (informačních technologií). Je oblastí, která se zabývá propagací a prodejem produktů nebo služeb. Nicméně v dnešní digitální době je s IT často úzce spojen, zejména pokud jde o on-line marketing, internetovou reklamu, analýzu dat, automatizaci marketingu a další technikálie. Pojďme si tedy ukázat, kde je dělící čára mezi úkolama v marketingu pro markeťáka a pro ajťáka.
Úkoly v marketingu pro IT mohou být například:
✅ Výběr webhostingu pro web a registrace domén.
✅ Asistence s výběrem dodavatele webových stránek nebo e-shopu.
✅ Zajišťování bezpečného uložení citlivých marketingových a zákaznických dat.
✅ Pomoc s extrakcí, analýzou a vizualizací marketingových dat.
✅ Pomoc s implementací nástrojů pro automatizaci marketingu, analytických nástrojů nebo platforem pro sociální média.
Úkoly v marketingu pro IT nejsou:
❌ Tvorba obsahu na web nebo sociální sítě.
❌ Optimalizace stránek pro vyhledávače.
❌ Tvorba marketingové strategie.
❌ Komunikace se zákazníky prostřednictvím marketingových kanálů.
❌ Návrhy a vyhodnocování marketingových kampaní a reklam.
Zjednodušeně - marketingový specialista má na starosti strategii, kreativu, zodpovědnost za zákaznický zážitek a analytiku marketingových aktivit. Vymyslí, navrhne, spustí a vyhodnotí, jak se to povedlo. IT odborník má na starosti technické zajištění hladkého fungování po stránce software, hardware, zabezpečení, zálohování, monitoringu a zpracování dat.
V praxi mi třeba nabušený ajťák v Excelu udělal za chvilku tak náročné úpravy dat (zdravím Tomáše V. 👋), jaké bych sám nikdy nezvládl. Ale viděl jsem i hodně webů tvořených ajťáky, které za moc nestály (obsahově ani výkonnostně).
V ideálním případě by měla existovat těsná spolupráce mezi marketingovým a IT oddělením, aby firma mohla plně využít možností, které digitální technologie nabízejí. Stejně tak je důležitá spolupráce například se zákaznickým oddělením pro přímou zpětnou vazbu na marketingové aktivity.
Je důležité, aby i marketingoví specialisté (tedy i Ty) měli základní pochopení technologií se kterými pracují, aby je mohli efektivně používat. Tím spíše v této době, kdy se každý rok běžně používané technologie tak rychle rozvíjejí a je potřeba s nimi umět pracovat.
🌳 Co je to Linktree a k čemu ti může být?
Kamarád mi říkal, že to je jen appka pro holky, co potřebujou sdílet odkazy na své OnlyFans profily. Nesouhlasím a tohle je má veřejná obhajoba Linktree. 😁
Ve zkratce - je to webová služba, kde si můžeš snadno “naklikat“ rozcestník na své webové projekty a trochu si ho i esteticky přizpůsobit. Tuhle adresu pak můžeš využít všude tam, kde je prostor jen pro jeden odkaz (například profily na sociálních sítích) a kde bys rád/a ukázala víc než jen jeden web.
Linktree používá i mnoho zvučných jmen, jako jsou Selena Gomez, RedBull, Coldplay, Česká televize nebo čerpací stanice Mol. Je to tedy zavedená a obvyklá služba. Lidé Linktree znají, takže ví, kam adresa vede - že se jedná o rozcestník.
👉🏻 Ten můj vypadá takhle: https://linktr.ee/janbarborik.
Jasně, takovou věc si lze udělat svépomocí i jako vlastní webovou stránku. V čem jsou teda výhody Linktree? Dá se pohodlně používat i v bezplatné verzi, je perfektně přizpůsobené pro mobilní zobrazení, nabízí integrace dalších služeb přímo do stránky rozcestníku (rezervace Calendly, písničky nebo playlisty Spotify, podcastové platformy, YouTube a další), vidíš tam statistiky prokliků a můžeš si jednoduše upravit grafiku. Troufnu si říct, že jej zvládne nastavit každý.
Pro více informací se mrkni na web služby: www.linktr.ee
(Existují také alternativy, jako jsou například Taplink, Bio Fm, Link Bio a jiné.)
🎙️ Hacknutý WordPress – jak napadení poznat a co s tím?
Protože posluchače povídání o Wordpressu v předminulé epizodě podcastu zaujalo, vrátil jsem se k němu i v tomto díle. Řeč bude o jeho bezpečnosti a zabezpečení.
👉🏻 Jaká jsou hlavní bezpečnostní rizika WordPressu?
👉🏻 Jak poznat, že je web napadený?
👉🏻 Co můžeš udělat jako běžný uživatel, abys předešel/la napadení svého Wordpressu?
👉🏻 A co dělat, když máš podezření, že je web napadený?
👉🏻 Jaké jsou pokročilejší možnosti prevence a léčení napadených stránek?
🎧 Poslechni si epizodu tady na Substacku, na mém webu, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts nebo na YouTube. (Prostě kdekoliv.)
🎬 5,5 hod. dlouhý rozhovor nejen o AI, který stojí za to
Uznávám, že už kvůli jeho délce si tenhle rozhovoru nepustí každý. Ale fakt se povedl. (Sám jsem ho poslouchal asi napětkrát v rychlosti 1,3x. 🤦🏻♂️ ) Je to fajn úvod do fungování umělé inteligence a nasměrování v tom, jak ji vnímat a pracovat s ní.
Dozvíš se v něm mimo jiné jak funguje GPT, proč není AI někdy dobrá v překladech, jak a k čemu David Grudl používá ChatGPT, jak fungují neuronové sítě a jazykové modely, jak vznikaly jazykové modely, dva pohledy na nebezpečí Ai a taky povídání o výběru toho nejlepšího pracovního počítače i cestování po světě. Všechno srozumitelně a zábavně.
Robert Vlach je podnikatelský poradce, zakladatel portálu Na volné noze a autor mezinárodního bestselleru The Freelance Way vydaného v roce 2022 předním světovým vydavatelstvím HarperCollins s překladem do dalších 5 jazyků. Česky kniha vyšla pod názvem Na volné noze u Jan Melvil Publishing a prodalo se jí už přes 20.000 výtisků.
David Grudl je autorem Uměligence, nejlepšího českého webu o základech používání ChatGPT. Jinak je na volné noze jako hlavní vývojář celosvětově úspěšného PHP frameworku Nette a řady dalších open-source projektů.
💡 Tip na konec: jak odkázat na YouTube s výzvou k odběru?
Tohle je jedna z těch užitečných drobností. Pokud máš YouTube kanál nebo se o nějaký staráš, určitě budeš rád za více odběratelů. Moc nemám rád ty věčně opakované výzvy k lajkování a odebírání. Nabízím elegantnější formu nabídky odběru kanálu.
☝🏻 Když totiž za odkaz na svůj YouTube kanál přidáš parametr ?sub_confirmation=1 tak lidem po načtení stránky vyskočí okénko s výzvou k potvrzení odběru.
Zkus si to: https://www.youtube.com/@janbarborik?sub_confirmation=1
Šikovné, že? 🙂
Pro dnešek je to všechno a přeju Ti fajn den, 👋🏻
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 Pokud se ti newsletter líbil, budu rád, když se o něj podělíš s dalšími lidmi, které by mohl zaujmout.