Konfirmační zkreslení: Tvůj tajný nepřítel v marketingu
Víš, co je konfirmační zkreslení? Možná tě právě teď sabotuje! 🤯 Odhal, jak ti může škodit. Nauč se ho rozpoznat a porazit! Čti dál...
Ahoj markeťáku! 👋🏻
Dneska to bude zamyšlení na rozhraní psychologie a filosofie. Už ses někdy přistihl, že hledáš důkazy pro to, čemu už stejně věříš? Třeba jsi pokukoval po novém telefonu a “zvažoval” jestli má cenu si ho koupit. Vlastně jsi byl rozhodnutý to udělat a jen sis hledal argumenty pro podporu toho, že je to fakt dobrá koupě. Našel jsi jich spoustu a telefon sis koupil. Všichni to děláme. 🤷🏻♂️
💡 Říká se tomu konfirmační zkreslení (angl. confirmation bias). Je to takový ten zákeřný mozkový trik, kdy si vybíráme a pamatujeme především ty informace, které podporují naše názory. A ignorujeme ty, co jim odporují.
Je to průšvih jak v životě osobním, tak i v tom pracovním. Představ si, že jsi přesvědčený o tom, že tvůj nový produkt je naprostá bomba. Najednou vidíš všude jen pozitivní reakce a přehlížíš ty negativní. "To určitě nepochopili, jak je to geniální," říkáš si. A hele, už jsi v tom až po uši!
Konfirmační zkreslení v marketingu
Konfirmační zkreslení číhá na marketéry na každém rohu, a je to zákeřnější, než se může zdát. Snažíš se prodávat produkty nebo služby publiku, do kterého si projektuješ svoje vidění světa.
🤯 Třeba při tvorbě nového webu můžeš snadno ignorovat uživatelské testování, které by ukázalo, že navrhnutý design není tak intuitivní, jak sis myslel. Raději přesvědčíš sám sebe, že víš co děláš a uživatelé jistě vše pochopí. Je to přece samozřejmé!
🤯 Při nastavování kampaní se můžeš zaměřovat jen na metriky, které podporují tvou strategii, a přehlížet varovné signály. "Konverze jsou nízké? To nic, zato zapojení uživatelů je skvělé a máme hromadu lajků!" Takhle se snadno dostaneš do slepé uličky.
🤯 Nebo při definování benefitů produktu. Tam je to teprve past - snadno se zamiluješ do vlastních nápadů a přehlédneš, co skutečně zajímá tvou cílovou skupinu. Myslíš si, že tvůj produkt je revoluční kvůli funkci X, zatímco zákazníci by ve skutečnosti ocenili spíš funkci Y.
🤯 A co analýza konkurence? I tam může konfirmační zkreslení udeřit. Vidíš jen slabiny konkurentů a přeceňuješ své silné stránky, místo abys objektivně zhodnotil situaci na trhu.
Chtěj zpětnou vazbu a jiné pohledy
Setkávám se občas se zacykleností u svých zákazníků. Pohybují se dlouhodobě ve stále stejném prostředí mezi lidmi z oboru. Na základě toho si udělali mylný obraz i o zbytku trhu. A s tímto předpokladem pak dělají chybná rozhodnutí.
Proto je klíčové pravidelně vystrkovat hlavu z bubliny vlastních přesvědčení. Kalibruj svá rozhodnutí s tvrdými daty, ne jen s pocity. To znamená nejen sbírat data, ale také je správně interpretovat. Nepřekrucuj čísla tak, aby podporovala tvé předpoklady. Místo toho buď připraven své předpoklady změnit na základě dat. Užitečným pomocníkem je mimo jiné A/B testování (👈🏻 doporučuju přečíst). To spustíš paralelně dvě verze reklamy, dva bannery nebo pošleš dvě verze newsletteru. A vyhodnotíš, který z nich zafungoval víc.
Hledej zpětnou vazbu z různých zdrojů, nejen od lidí, kteří s tebou souhlasí. Zeptej se na názor i těch, kteří mají jiný pohled. Možná zjistíš, že tvůj "geniální" nápad má nějaké zásadní trhliny, které jsi přehlédl. Pravidelně přezkoumávej své předpoklady a buď otevřený ke změně názoru. To může být bolestivé, ale je to nezbytné, pokud se chceš opravdu posouvat.
Pamatuj, že objektivita je tvůj nejlepší nástroj pro dlouhodobý úspěch v marketingu. Nenech se zaslepit vlastními předsudky - místo toho využij svou kreativitu k hledání nových pohledů a řešení. A hlavně, nauč se přijímat kritiku a negativní zpětnou vazbu. Je to příležitost k zlepšení, ne útok na tvou osobu nebo práci. Nikdo nemáme patent na pravdu.
Zkus být sám sobě ďáblovým advokátem. Když máš nějaký nápad nebo strategii, aktivně hledej důvody, proč by to nemuselo fungovat. Ptej se lidí, co si myslí, a fakt poslouchej, i když nesouhlasíš. A když děláš průzkum trhu, dej si bacha, ať se neptáš návodnýma otázkama.
V marketingu, stejně jako v životě, je důležité být flexibilní a otevřený novým myšlenkám. Konfirmační zkreslení je jako pohodlné křeslo - je snadné v něm zůstat, ale brání ti v pohybu vpřed. Tak se neboj z něj občas vyskočit a podívat se na věci z nové perspektivy.
📚 Tip na knížku
Mám pro tebe ještě tip na knihu, kterou právě čtu a která by tě mohla zajímat. Jmenuje se "Všestrannosť" od Davida Epsteina (je dostupná jen anglicky, nebo slovensky - ale to dáš). Je fajn pro každého, kdo přemýšlí o tom, zda se věnovat nějaké specializaci nebo být spíš univerzálem a mít přesahy do více oborů.
Epstein v knize ukazuje, že být "univerzální hráč" může být ve skutečnosti mnohem výhodnější než úzká specializace. Na příkladech ze sportu, vědy i umění dokazuje, že lidé s širokým záběrem jsou často kreativnější, inovativnější a v dlouhodobém horizontu úspěšnější než specialisté. Kniha ti může pomoct pochopit, proč je dobré experimentovat, zkoušet různé věci a nebát se změn. Jestli tě někdy trápilo, že nemáš jasnou kariérní cestu nebo že ses našel v oboru později než ostatní, tahle kniha tě určitě povzbudí!
👉🏻 Abych víc četl a měl trochu představu kolik toho mám přečteno, udělal jsem si profil na Goodreads. Nasypal jsem si tam knížky z poslední doby včetně těch rozečtených a budu si je tam dál evidovat. Jestli chceš, můžeme se tam spojit a vzájemně se inspirovat.
Měj se krásně a užívej léta!
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 P.S. Jestli se ti tohle čtení líbilo, dej mi vědět. A jestli ne... no, pak to bude asi moje konfirmační zkreslení - myslel jsem si, že píšu super článek! 😉
U věty "Kalibruj svá rozhodnutí s tvrdými daty, ne jen s pocity." jsem si představil tu řádku majitelů firem, co při schvalování kampaní na FB říkají: "Ale tahle grafika se mi líbí, tu tam chci jako jedinou. A tuhle v žádném případě." a pak výsledky kampaní stojí za... ;)
V tomhle článku se najde snad každý, kdo někdy podnikal či něco tvořil:-D... no, asi se budu muset nad sebou zamyslet:-) ...děkuji za skvělou myšlenku a článek