Jak transparentnost a kontext zvyšují prodeje 📈
Bez uvedení do kontextu nemá nabídka plnou hodnotu. Potřebuješ lidem sdělit souvislosti, aby správně pochopili, co jim nabízíš. Nezapomínej popsat i to, co považuješ za samozřejmé.
Ahoj markeťáku! 👋🏻
Zákazníci nakupující na internetu se rozhodují o nákupu zboží nebo objednání služeb podle informací, které které jim předložíš. Co tam není, to se nedozví. To asi není nic překvapivého, že? 😁 Často ale na stránkách a e-shopech hodně důležitých informací chybí. Byť mohou být samozřejmé. A pokud tam nejsou jasně napsané, nepočítej s tím, že si je lidé domyslí nebo budou sami zjišťovat.
Například na e-shopu s oblečením by nemuselo být napsané právo na výměnu nevhodně vybrané velikosti, protože to garantuje zákon. Může ti to přijít samozřejmé. Ale když to tam i přesto jasně napíšeš, je to pěkně prozákaznické. Mimo to je z mého pohledu velmi důležité představení tebe, jako prodejce.
Není “lahev vína” jako “lahev vína”
Často říkám svým zákazníkům takový minipříběh o lahvi vína. Představ si, že před tebe na stůl postavím lahev vína bez etikety a nabídnu ti, že ti ji prodám za 2000 Kč. Jak na to budeš reagovat? Možná tě napadne, že v obchodě bys za stejnou cenu měl lahví deset, možná víc. Asi bys tu nabídku odmítl. V tuto chvíli to je pro tebe pouze lahev s vínem a částka. Chybí ti totiž kontext. ☝🏻 Když bych ale pak začal povídat o tom, co je to za víno - třeba že je to poslední existující lahev exkluzivního archivního vína nedávno zesnulého vinaře, která se neočekávaně našla při rekonstrukci jeho domu a lze očekávat že bude mít v nejbližších měsících velkou hodnotu. Mimo to je to víno velmi chutné a vhodné jak k archivaci, tak ke konzumaci při nějaké výjimečné události. Co teď? Najednou už to není jen lahev a částka. Že? Už má hodnotu a příběh. A snáze tě přesvědčím ke koupi buď jako investici nebo na něj prostě dostaneš chuť. 🤗
Prodej naživo je v mnoha ohledech jednodušší. 🤷🏻♂️ Můžeš zákazníkům popsat zboží i svou nabídku. Vidíš, jak reagují a můžeš jim hned vyvrátit případné obavy. V prostředí internetu ale procházejí lidé tvé stránky nebo e-shop sami. Nejsi tam s nimi, abys jim odpověděl na dotazy a přesvědčil je k nákupu. Čím horší je obsah, tím obtížněji se ti bude prodávat. A myslím tím jak popisy produktů a služeb, tak celkové uvedení do kontextu tebe jako prodejce. Kdo jsi? Čemu se věnuješ? Jaká je tvoje specializace? Už při příchodu na web potřebují lidé základní vodítka pro pochopení toho, kde se nachází.
👉🏻 O transparentnosti už jsem se zmiňoval několikrát. Lidé potřebují porozumět, s kým mají tu čest. Čím autentičtější a otevřenější budeš, tím lépe tvou nabídku pochopí. A to je pak samozřejmě i konkurenční výhoda.
Napadá mě ještě jeden příklad. Pokud ti zavolá operátorka call centra a bude se ti snažit vnutit nabídku nějakého finančního poradce, asi se budeš snažit hovor co nejdříve ukončit a nabídku odmítneš. Je to prostě nabídka, nevyžádaná a od někoho naprosto cizího. Pokud se ale náhodně seznámíš naživo s člověkem, který se také věnuje finančnímu poradenství a začne ti povídat o své práci, hodnotách, které zastává a o výsledcích své práce, mnohem pravděpodobněji se na nějaké spolupráci domluvíte. Už budeš totiž vědět, s kým máš tu čest.
Průšvihem v online marketingu tak bezesporu je absence těchto souvislostí v obsahu. Jak to napravit? 💡 Spoustu toho můžeš popsat na úvodní stránce, v rámci stránky “O nás”, v článcích na blogu, na sociálních sítích, ale i v popisu produktů a služeb. Stačí, když budeš při psaní přemýšlet nad tím, co všechno bys lidem, kteří na tvůj web příjdou řekl při prodeji naživo. O sobě nebo o tom, co nabízíš.
A v neposlední řadě by celý tvůj web měl mít zřetelné zaměření. Mělo by být patrné, co tam najdu - hned od vstupu na něj.
Tak co? Jak je na tom tvůj web? Máš vše popsané tak, aby tvá nabídka měla pro lidi hodnotu? Poznají lidé, od koho se chystají nakoupit a o co se jedná? Odpovídáš jim v popiscích na všechny otázky, které by ti kladli při osobním prodeji? Pokud ne, snad jsem ti dal inspiraci k tomu, jak obsah vylepšit.
💡 Newsletter pro správce Wordpressu
Vlastimil Ott píše skvělý newsletter (nejen) pro lidi, kteří se věnují správě webů na Wordpressu. Pokud s tímto systémem také pracuješ, doporučuju ho odebírat. Předejdeš tak zbytečným chybám. Předchozí e-maily si můžeš přečíst v archivu.
📨 E-mailing v Česku za rok 2023
Ecomail (marketingová platforma pro posílání newsletterů a SMS, automatizovaný e‑mailing a rychlý růst databáze kontaktů) vytvořil ve spolupráci se Seznam.cz detailní infografiku, která přináší pohled na český e-mailing v roce 2023.
🖤 Black Friday stále válcuje
Do Seznam schránek uživatelům na pátek 24. 11. 2023 přišlo přes 99,3 mil. e-mailů. Přes Ecomail bylo posláno 19,2 mil e-mailů. Open rate těchto kampaní byl o 7 p.b. vyšší, než je roční průměr.
🚀 3 mld. e-mailů přes Ecomail
V loňském roce klienti skrze Ecomail poslali o 38 % více e-mailů, než v roce 2022. Celkový počet odeslaných e-mailů se tak vyšplhal z 2,1 mld. na téměř 3 mld. 🤯
📈 Denní průměr v Seznam schránkách stoupl o 11 %
V Seznamu se zvýšil denní průměr přijatých e-mailů a počet tak vzrostl v roce 2023 na 75 milionů.
🎁 Chceš samolepku “Jsem SÁM SOBĚ MARKETÉREM”?
Ještě jsou, rád ti jednu pošlu jako poděkování za to, že odebíráš tenhle newsletter. Klikni na tlačítko a do formuláře mi napiš adresu, kam ti ji můžu poslat.
Chci poslat samolepku
Měj fajn Velikonoce a zase za dva týdny! 👋🏻
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 Pokud se ti newsletter líbí, budu rád, když se o něj podělíš s dalšími lidmi, které by mohl zaujmout.