Jak si vybrat ten správný systém pro web nebo e-shop?
Je potřeba řešit, na jakém systému si udělat web nebo e-shop? A proč je často lepší se místo hledání lepší platformy věnovat raději tvorbě obsahu?
Ahoj markeťáku! 👋🏻
V dnešním newsletteru se chci zaměřit na otázku, nad kterou si láme hlavu spousta začínajících podnikatelů - "Na jakém systému si mám (nechat) postavit web nebo e-shop?" A jak moc je to vlastně důležité?
Pro běžný firemní web, blog nebo menší e-shop je technické pozadí, troufnu si říct, dnes až druhotné. Všechny moderní platformy nyní nabízejí dostatečnou, srovnatelnou funkcionalitu pro standardní potřeby (responsivní, rychlé, bezpečné, optimalizované, snadno administrovatelné). Dobrá zpráva tedy je, že v těchto případech vlastně asi nemůžeš udělat chybu s výběrem.
Můžeš sáhnout po tom, co znáš nebo co ti vyhovuje uživatelsky a cenově. A věnuj se především tomu, aby byl web obsahově bohatý, atraktivní a zajímavý.
Pro běžný menší e-shop jsou systémy jako Shoptet, Upgates, Eshop-rychle nebo Shopify na velmi podobné úrovni. Všechny nabízejí moderní design, responzivitu, základní marketingové nástroje a propojení s platebními bránami a dopravci.
Systém, na kterém tvůj web či e-shop běží, začíná být důležitý zejména až když:
Jde o výkonnostní web nebo e-shop s tisícovkami návštěvníků denně.
Potřebuješ specifické funkce nebo integrace s jinými systémy.
Plánuješ významný růst nebo rozšíření v budoucnu.
A tady už se vyplatí na začátku zamyslet, kam vlastně směřuješ.
Pohled do budoucna 🔮
Je dobré hned od začátku myslet na to, aby vybraný systém mohl růst spolu s tvým podnikáním. Dnes možná potřebuješ jen jednoduchý web, ale co za rok nebo dva? Budeš chtít přidat e-shop? Více jazykových verzí? Blog? Rezervační systém?
Všechny systémy mají jiné možnosti a limity. Proto je dobré si předem položit otázku: "Co budu potřebovat za pár let, když porostu a bude se mi dařit?".
U krabicových (pronajímaných) řešeních je vhodné si na začátku zjistit, jaké informace jdou vyexportovat pro případný přenos jinam. U e-shopů by třeba neměl být problém vyexportovat si informace o zákaznících, historii objednávek, daňové doklady nebo produktové informace. To jsou informace, které určitě budeš chtít mít i po případném ukončení e-shopu nebo při migraci jinam.
Vlastnit nebo pronajmout? 💰
Když pominu naprogramování na zakázku (které dává smysl u větších projektů, které mají hodně specifických požadavků), nabízí se dva modely vlastnictví: pronájem krabicového řešení (dokud platíš, tak to jede) a vlastní provoz open source (otevřený software) řešení.
Pronajímaná řešení (Webnode, Solidpixels, Framer, Webflow, Shoptet, Shopify, Upgates, Eshop rychle...) přinášejí tyto výhody:
Téměř nulová nutnost údržby - aktualizace řeší provozovatel
Rychlé nasazení - nemusíš řešit hosting ani instalaci, vlastně hned tvoříš obsah
Předvídatelné náklady - fixní měsíční platba
Technická podpora v ceně
Nevýhodou je kontinuální platba a někdy omezené možnosti úprav. Ale web nebo e-shop si můžeš hned “naklikat” svépomocí nebo ti s tvorbou pomůže zkušený profík.
Open source řešení (WordPress, PrestaShop...) zase nabízejí:
Svobodu úprav a naprosté vlastnictví
Jednorázovou počáteční investici (pak jen hosting)
Neomezené možnosti rozvoje
Ale vyžadují často náročnější první nastavení, následnou údržbu, aktualizace - často i spolupráci s odborníkem. Z podstaty open source coby globálních projektů jim ale často mohou scházet některé důležité funkcionality, které si je potřeba doprogramovat (což není levné) nebo dokoupit ve formě pluginů s často ročními poplatky (např. cookies, multijazyčnost, fakturace apod.).
Kdy stojí za to konzultovat s odborníkem 💬
Pokud plánuješ investovat nemalé prostředky do webu nebo e-shopu, může se vyplatit zaplatit konzultaci s odborníkem. Ten dokáže posoudit:
Reálnost tvých požadavků
Vhodnost jednotlivých platforem pro tvůj konkrétní případ
Potenciální komplikace a omezení
Dlouhodobou udržitelnost a škálovatelnost řešení
Taková konzultace tě může stát pár tisíc, ale může ti ušetřit desítky tisíc, když nebudeš muset po roce migrovat na jinou platformu.
Třeba při výběru e-shopového řešení bych doporučil nahlédnout do Facebookových skupin uživatelů různých platforem (Shoptet poradna, Eshop rychle poradna, Upgates poradna) a udělat si obrázek o spokojenosti lidí a tématech, která tam řeší.
Poté oslovit některého z ověřených partnerů dané platformy a zkonzultovat s ním tvůj záměr.
Po výběru platformy se věnuj hlavně tvorbě obsahu a rozvoji 📝
Shrnuto a podtrženo - pro běžný firemní web nebo menší e-shop nemůžeš šlápnout vedle téměř u žádného moderního řešení. Místo přehnaného analyzování technického pozadí se raději soustřeď na kvalitní obsah, přehlednou strukturu a učesaný vzhled.
Nejdražší a nejmodernější platforma ti nebude k ničemu, pokud zákazník na webu nenajde to, co hledá, nebo se v něm nebude orientovat. Investuj svůj čas a energii raději do toho, co zákazník skutečně vidí a hodnotí, než do hledání toho nejlepšího řešení. Odolej nutkání měnit platformu pokaždé, když narazíš na nějakou novou a místo toho raději přidej nějaký zajímavý a užitečný obsah.
Navíc, zákazníkovi je naprosto jedno, jestli je tvůj e-shop postavený na koleně, jestli jde o profesionální řešení na zakázku nebo o jednoduché krabicové řešení. On přišel proto, aby našel informace nebo nakoupil - zajímá ho přehlednost, rychlost, srozumitelnost a jednoduchý proces.
Tvůj zákazník nikdy neřekne: "Wow, ten web běží na WordPressu, tady musím nakoupit!" Stejně tak nikdo neodejde se slovy: "Škoda, že to není na Shopify, jinak bych si něco objednal."
Lidé hodnotí to, co vidí a jak se jim na webu funguje - tedy obsah, uspořádání, design a celkový dojem. Mají svoje potřeby, které tam přicházejí naplnit.
Souhlasíš? Budu rád za tvůj názor. Napiš mi e-mailem nebo do komentáře pod článek.
👨🏻💻 Jak pracuje webový a grafický designér, UX konzultant a expert na použitelnost Víťa Válka?
Líbí se mi nahlížet do běžného života lidí z praxe. Jak pracují, jaké nástroje používají… A tak jsem tuto rubriku zavedl i zde. Představuji různé lidi ze světa online marketingu a nechávám je, ať ukáží, s jakými nástroji pracují, jak si evidují práci atd.
🟡 Jaké klíčové nástroje (aplikace) nutně potřebuješ ke své práci a nedovedeš si bez nich představit fungovat?
Je to lety ověřená sada hardware: Macbook Pro jako středobod počítačové práce. Pak velký monitor, a jelikož jsem autorem povětšinou vizuálních návrhů, je to zásadní "lopata na práci" a tak jsem si po letech udělal radost a tvořím weby na Apple Pro Display XDR.
A co se týká aplikací, tak nejvíc hodin trávím ve Figmě a trojici aplikací od Affinity. K tomu mi pak pomáhá organizovat práci i týmy Google kalendář, Gmail, Trello, Toggl, Slack a hrstka dalších komunikátorů.
Na pozadí pak skoro vždycky hraje nějakou muziku Spotify.
🟡 Jak si eviduješ práci a úkoly (v jaké aplikaci, jakým systémem, papír / digitálně)?
Všecko digitálně a synchonizované mezi mobilem a počítačem, abych to někde nezapomněl nebo nepoztrácel. A taky abych si mohl poznámky doplnit kdykoliv kdy mě napadnou, což není vždy u počítače. A to přesto, že má žena Renča to má přesně opačně a miluje hezké kožené zápisníčky a plánovače. 🙂 Klíčovým plánovačem je mi digitální kalendář, kde si úzkostlivě plánuju každý den a u každé položky mám instrukce, poznámky nebo notifikace. Čas měřím už přes 10 let v Toggl appce a následně podle toho fakturuju z Fakturoidu.
S Vaškem Greifem z předchozího newsletteru jsme dlouho tu hodinovku diskutovali. On to zvládá s value based cenotvorbou, já zase raději počítám hodiny. Vašek musí odhadnout cenu dobře předem, já zase klienta, který má kupu nápadů a rád by prozkoumal všechny varianty můžu přijít draho.
🟡 Máš nějaký pracovní hack / vychytávku?
Muziku. Tím jakou si do pozadí pustím, jak hlasitě a v jakém rytmu. To mi děsně to pomáhá odbavit i úkoly, na které se třeba netěším. Nebo se ponořit do flow inspirace, když vymýšlím nový web, jeho strukturu a koumám nad splněním všech cílů, které klient očekává.
A v posledních letech se pokouším do života rodilého workoholika vsoukat i nějaký ten pohyb — kolo, skejt, posilku, windsurfing — přecejen ve 44 letech už nejsem nejmladší.
🟡 Kde jsi se naučil to, čím se živíš a jak se dál vzděláváš?
Jsem samouk. V letech kolem přelomu milénia se v Česku internet teprve objevil, takže ani školy nebyly. Ale grafika mě bavila a když navíc byla počítačová, tak o to víc. Začal jsem nejdřív jako nájemný lepič stánků na výstavišti, pak návrhy grafických prvků počítačové hry, následně jsem aktualizoval weby různých novin a autosalonů až jsem pak experimentálně sám začal dělat webovky. Chytlo se to a já se webdesignem a UX designem živím už 26 let. 🙂 Příjde mi to až neuvěřitelný, jak stabilní příjem to během té doby vlastně byl.
Vzdělávám se primárně samotnou praxí a diskuzí s lidmi se kterými spolupracuji. Ti mě nejčastěji motivují překonávat sám sebe.
🟡 Schůzky naživo nebo virtuálně?
Plně virtuálně. Osobní schůzky jsou dnes už spíše za odměnu a práce se na nich vlastně už ani moc nedělá. Navíc jako digitální nomád, který navíc nemá základu v Praze, to mám s osobními schůzkami nelehké. Díky pandemii už to však nikomu nevadí.
🟡 Co nosíš vždycky u sebe?
Mám takové heslo při odchodu z domu: Prachy, klíče, telefon. Takže to je tak co nosím. Někdy k tomu přibudou sluneční brýle nebo kšiltovka. V létě mimo velká města chodím hodně naboso.
🟡 Máš nějaké motto?
"Jediná jistota je změna!" 🙂
Resp. delší verze:
Jediná jistota života je změna.
Připravte se na nepředvídatelné.
🫶🏻 Co mě poslední dobou zaujalo
Víš, že ChatGPT můžeš bezplatně používat i na WhatsAppu? // Pouštím se do zjišťování, proč se mýlíme v pohledu na svět a proč jsou věci lepší, než vypadají. // Podcastové studio Forendors má nový web. // Byl spuštěn nový portál s daty z české e-commerce od APEKu. Najdeš tam například srovnání obratů v jednotlivých letech, počet zaměstnanců v e-commerce, podíl jednotlivých kategorií na prodejích nebo vývoj popularity jednotlivých způsobů platby. // Spustil jsem první web na Solidpixels a nepracovalo se s tím špatně. // Zajímavá úvaha, jestli tu AI vlastně máme používat.
Díky, že jsi dočetl až sem a zdravím tě z Itálie, kam jsem se na nějaký čas přestěhoval. Musím říct, že se mi tu stále potvrzuje, jak moc jsme jako Češi na technologické špičce Evropy. I co se týká počítačové gramotnosti. Zatímco u nás je umělá inteligence již běžným pracovním nástrojem, tady narážím na lidi, kteří vůbec netuší, co to je. 🤷🏻♂️ Občas je užitečné nahlédnout do jiného prostředí, abychom si uvědomili, jak na tom jsme.
Měj se prima! 👋
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
Díky hlavně za tu radu, že u webu je to jedno. 👍 Jak u webu, tak u e-shopu bych přidal radu zaměřit se na mobilitu. Nemyslím responzivní web, ale jak snadno se z té platformy vyexportují data a smysluplném formátu. Vřele doporučuju využít trial k ověření, že případný odchod jinam nebude problém.
Vím, že jseš na tohle borec, tak pro tebe mám výzvu. Jeden můj předplatitel mě by rád mé články sem tam odemykal pro své známé. Jako to DeníkN a další. Splníme mu to? Dovedl bys to vykouzlit z Ghostu? 😏 Vím, že umíš nemožné 😁😏