Jak pracovat s titulní stranou e-shopu?
Inspirace na 6 typů obsahu, se kterým lze aktivně pracovat na úvodní straně e-shopu i když prodáváš stále to stejné zboží. A informace o tom, že Messenger na webech přestane v květnu fungovat.
Ahoj markeťáku! 👋🏻
Až překvapivě často řeším s novopečenými majiteli e-shopů, jak aktivně pracovat s nabídkou na úvodní straně. Začal jsem si všímat, že když někomu postavím e-shop, často na úvodní stránce ještě i po několika měsících visí ty stejné bannery a ty stejné produkty, které jsem tam dal, když jsme e-shop spouštěli. 🤦🏻♂️ Když se pak s majiteli bavím, dozvídám se, že vlastně neví, co tam dát. Obzvláště v případech, kdy mají víceméně stálou nabídku produktů, která se moc nemění. A když nedělají slevové akce.
Přitom existuje několik jednoduchých způsobů, jak lze s úvodní stránkou pracovat i v těchto případech. A protože se s tím setkávám opakovaně, rozhodl jsem se toto téma zpracovat v tomto vydání newsletteru.
Nejprve shrnu, proč je z mého pohledu vhodné, aby se minimálně s úvodní stránkou průběžně aktivně pracovalo. 💡 Sice ne všichni návštěvníci musí nutně na e-shop přijít přes homepage, ale vracející se zákazníci takto pravděpodobně přicházet budou. A pokud bude úvodní stránka stále stejná, může e-shop působit zanedbaně, až opuštěně.
V době, kdy se na tebe ze všech stran chrlí jedna akce za druhou působí třeba rok neaktualizovaný obchod už lehce nedůvěryhodně. 🤷🏻♂️ A jako majitel rozhodně chceš, aby zákazníci viděli, že jsi aktivní, prodáváš a máš zájem prodávat dál.
Tedy je fajn, aby mimo kladných hodnocení a obsahu na blogu nebo sociálních sítích byla tvá aktivita vidět také hned po vstupu na e-shop. 🫵🏻
Jaké jsou tedy základní možnosti toho, co jde komunikovat?
Jsou to:
dočasné bannery,
permanentní bannery odkazující na důležitý, nadčasový obsah,
výpisy skupin produktů,
pás s benefity e-shopu,
prodávané značky,
sekce se stručným představením obchodu a firmy.
Zde se nevěnuji informacím, které by měly být uvedeny v záhlaví nebo zápatí. O tom někdy příště.
Ještě před tím, než se pustíme do bannerů bych chtěl zmínit jednu důležitou věc. Pokud pracuješ s bannery, nespoléhej se na to, že je budou všichni návštěvníci pečlivě zkoumat. U některých existuje tzv. bannerové slepota, kdy v důsledku všudypřítomných reklam na internetu prostě tyto bannery odignorují a budou se věnovat až následujícímu obsahu.
A stejně, pokud máš za sebou bannerů více, nebo použiješ posuvníky produktů nečekej, že si je všichni nutně prohlédnou všechny. To je tvé zbožné přání, jako markeťáka. Víc, než nějaké tři za sebe už fakt nedává smysl dávat. Lidé hledají informace. Neotevřou si web, aby koukali na to, jaké bannery se jim tam posouvají. 🙈 Ale obecně vzato fungují, takže s nimi pracuj. Jen pokud máš třeba akční produkty, upozorni na ně i jinde - v menu, označ je v kategoriích a podobně. Pro případ, že by banner návštěvníci přehlédli.
No ale pojď se se mnou podívat blíže na jednotlivé možnosti, jaký obsah můžeš umístit na úvodní stránku e-shopu.
🟡 Dočasné bannery
Dočasné bannery jsou jedna z věcí, se kterými bys měl aktivně pracovat, aby e-shop na první pohled vypadal aktualizovaný a udržovaný. Hned po jeho návštěvě na lidi vyskočí nějaký nový vizuální prvek a i kdyby ho nestudovali, podvědomě ví, že je tam něco nového.
V těchto bannerech můžeš pracovat například s následujícími tématy:
Prezentace novinek
- pokud máš zajímavé nové produkty, na které chceš upozornit.Odkazy na hlavní kategorie
- pokud nejsou produkty jako takové moc atraktivní (napadá mě třeba e-shop se spojovacím materiálem, kde odkazovat na šroubky nebo matičky nedává moc smysl), můžeš v dočasných bannerech průběžně upozorňovat na jednotlivé produktové kategorie. A už jen jejich střídáním mezi dočasnými bannery vytvoříš dojem, že se s e-shopem aktivně pracuje. I kdyby byla nabídka stále stejná.Sezonní produkty
- pokud je tvé zboží sezónního charakteru, můžeš s mírným předstihem obměňovat dočasné bannery tak, aby reagovaly na nadcházející období komunikací produktů nebo produktových kategorií, které jsou zrovna důležité.Tematické skupiny
- i u stálé nabídky jde mnohdy vybírat tematické sady, které pak jde pěkně marketingově komunikovat - na sociálních sítích, i třeba v dočasných bannerech. Pokud máš třeba e-shop se šperky, můžeš dělat třeba barevné kolekce - jeden měsíc vyzdvihnout šperky v zelené barvě, další měsíc modré šperky a tak podobně.Výprodej a akční produkty
- toto může být užitečná informace pro lidi, kteří jsou citliví na cenu, tedy dává smysl, abys i akční nabídky nebo výprodeje komunikoval v dočasných bannerech.Nadčasové bestsellery
- pokud víš, že máš v nabídce produkty, které jsou skutečně taháky, pro které si k tobě chodí mnoho lidí, můžeš se jimi postupně chlubit i v dočasných bannerech. Zákazníkům tak ulehčíš jejich hledání, tím že na ně upozorníš jimi možná zaujmeš ještě více lidí a můžeš je průběžně obměňovat, pokud jich máš víc.
🟡 Trvalé bannery
Na úvodní stránce lze také pracovat s trvalými bannery pro komunikaci důležitých nadčasových věcí. Například, pokud nabízíš velkoobchodní spolupráci a je to pro tebe důležité, patří to mezi hlavní sdělení na úvodní stránku.
Někteří mí zákazníci takto nabízí i možnost individuální kalkulace pro případ velkých objednávek například v oblasti domácích spotřebičů. Nebo pokud existuje produktový katalog ke stažení, můžeš ho tímto způsobem zviditelnit.
🟡 Skupiny produktů
Dále lze na úvodní straně e-shopu pracovat s výpisem několika skupin produktů. Vypadá to tak, že je uveden název skupiny (třeba novinky v naší nabídce) a pod ním je vypsáno několik produktů, často ve formě posuvníku.
Těchto skupin pod sebou můžeš mít více a opět v nich můžeš reagovat na sezonost, vypíchnout bestsellery nebo zkoušet různé tematické sady a občas je obměnit.
🟡 Benefity e-shopu
O benefitech jsme se bavili v jednom z předchozích dílů, ale v krátkosti zopakuji, že se jedná o sadu většinou čtyř nebo šesti základních výhod nebo charakteristik, které tě identifikují jako e-shop a mají pro zákazníky přínos. Můžou to být například informace o skladovosti, kamenné pobočce, délce působení na trhu, specializaci sortimentu a podobně.
Díky tomu, že jsou zpracovány většinou pomocí jednoduchých ikonek a krátkých textíků jsou snadno k přečtení a zákazníci si tak velmi rychle udělají představu o tom, kde jsou.
Čím lépe zformuluješ tyto benefity, tím lépe se ti povede být u zákazníků zas o něco důvěryhodnější.
🟡 Prodávané značky
V rámci zvýšení důvěryhodnosti můžeš také návštěvníkům jednoduše ukázat značky produktů, které prodáváš. (Pokud je to pro tebe aktuální.) Na první pohled pak uvidí, jaký sortiment na e-shopu najdou.
🟡 Informace “o nás”
Pro uvedení do kontextu se hodí mít i na úvodní stránce krátké povídání o tom, kdo za e-shopem stojí, čemu se e-shop věnuje a případně další užitečné informace - třeba o provozování kamenného obchodu nebo pozici na trhu.
Stačí krátký odstavec, třeba s fotkou týmu nebo provozovny a s proklikem na stránku „O nás“, kde se v případě zájmu dočtou více. Je to zase další krůček k tomu, být pro tvé zákazníky důvěryhodnější a transparentnější.
💡 Vždycky jde něco vymyslet
Vidíš, že i když bys vůbec nevěděl co na přední stranu e-shopu dát a měl nabídku produktů, která se téměř nemění, i tak jde vymyslet dost věcí na to, aby e-shop působil aktivně a aktualizovaně. Jen je potřeba čas od času si k tomu sednout, něco tam doplnit a změnit.
Asi sám uznáš, že pokud se vrátíš na nějaký e-shop po roce nebo dvou a on pořád vypadá na chlup stejně jako tehdy, budeš z toho trochu rozpačitý, jestli stále funguje. Tak to dělej na tom svém lépe.
Zvol si periodicitu, která ti vyhovuje a budeš ji schopen dlouhodobě udržet. Pro někoho to může být jednou za dva týdny, pro někoho jednou za měsíc nebo čtvrtletně…to je na tobě. Abys na to nezapoměl, dej si upomínku do kalendáře, která ti další kolo úprav připomene.
ℹ️ Messenger nepůjde od května používat na webech
Pokud na stránkách používáš pro komunikaci se zákazníky plugin Messengeru, měl bys vědět, že tato možnost už od 9. května 2024 nebude. Facebook oznámil, že jej vypíná. Tuto informaci najdeš i v nastavení zpráv své Facebookové stránky.
Co s tím? Na trhu je víc služeb, které toto nabízí - namátkou SmartSupp, SmallChat, TawkTo nebo můžeš nasadit WhatsApp. Na výběr je dost, jen to řeš zavčasu, ať tě odpojení Messengeru v květnu nepřekvapí.
🍪 Zas ty sušenky…aneb Consent mode 2.0
Od 6. března se také znovu zpřísňují požadavky na cookies. Je toho všude spoustu, tak posílám jen pro jistotu odkazy na tenhle článek od Petry Dolejšové, tenhle od Holek z marketingu a tenhle od Shoptetu, ať to nemineš. Také tento webinář od lidí nejpovolanějších:
Měj se fajn a zase za dva týdny! 👋🏻
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 Pokud se ti newsletter líbí, budu rád, když se o něj podělíš s dalšími lidmi, které by mohl zaujmout.