Jak pojmenovat firmu a jak tvořit obsah, který prodává + 2 tipy 💡
⏱️ 6 minut čtení
Ahoj markeťáku!
Překvapivě často s klienty, kteří se nachází v začátcích projektu nebo zakládají firmu, konzultuji výběr vhodného jména. Většinou už nějakou myšlenku mají a ptají se mě na názor. 🤔
Vzpomínám si, jak jsme na střední škole měli v Občanské výchově vymýšlet název své fiktivní firmy. Paní učitelka S. (👋🏻) nás v podstatě všechny donutila použít první písmena křestního jména a příjmení. Takže má firma byla JANBAR s.r.o. (Dio mio! 🙏🏻). Není nic méně nápaditého. Od té doby jsem na to celkem háklivý a všímám si této konstrukce názvů všude kolem. A bolí mě to vidět. 😁
Klienti většinou mají nějakou myšlenku, ale nemají pro její použití argumenty. Bývá to většinou jen pocit. Nápad. A tu přichází diskuse o vhodnosti. Nemám patent na rozum a do finálního rozhodnutí jim nijak nemluvím. Ale naučil jsem se pokládat otázky, které je přimějí o názvu přemýšlet v souvislostech.
Než se k nim dostaneme, nabízím příklad z praxe. V roce 2017 jsme se s manželkou pustili do výroby týmového sportovního oblečení. 🎽 Měl to být takový boční projektík a ověření si vlastních marketingových a podnikatelských schopností. Pointa byla jasná - na základě poptávky navrhnu grafiku oblečení, nechám jej vyrobit pod vlastní značkou a prodám zákazníkovi. Fakturoval jsem pod svým IČ, takže jsem hledal jen jméno. Spustili jsme to pod názvem "Obleč svůj tým" na adrese www.oblecsvujtym.cz. Přímo na komoru, ne? 🎯 Potřeboval jsem lidem co nejjednodušeji sdělit podstatu služby. Chtěl jsem, aby i samostatně napsaná adresa stránek sdělovala, o co se jedná. Aby si to lidi zapamatovali do druhého dne i když jim to řeknu při náhodném setkání někde na ulici. Abych nemusel obtížně budovat značku a tvořit brand, který se lidé budou učit spojovat s nějakou službou.
Jak šel čas, boční projektík se rozrůstal. 📈 Dosáhl rozměrů, kdy bylo potřeba řešit větší prostory, zřídit vlastní výrobu, najít si zaměstnance... A bylo potřeba založit firmu, která to zastřeší. A tak vznikla Trendia s.r.o.. Obecný název lehce spojený s módou a kreativitou, bez diakritiky. Díky tomu může zaštiťovat více aktivit bez toho, aby byl jakkoliv limitující.
Zvolený název Obleč svůj tým má ovšem i svá úskalí třeba z pohledu registrace slovní ochranné známky (tady doporučuju školení právničky Petry Dolejšové), ale v tomhle případě nám to takto dává smysl a funguje to. Umíš si představit, že bych se pustil do výroby zakázkového sportovního oblečení pod názvem "JANBAR"? Kolik by mi asi dalo práce lidem stále dokola vysvětlovat, co děláme a čemu se věnujeme...
Vhodné otázky při výběru názvu
Chci podnikat pod svým jménem sám za sebe nebo se můžu časem rozrůst na tým více lidí a zastřešení mým jménem by mě limitovalo?
Proto třeba já podnikám pod značkou Devenio a ne pod svým jménem.Chceš budovat značku, kterou chceš dále rozvíjet nebo hledáš nejzapamatovatelnější* název?
*to je slovo! 😄Je volná i doména s právě vymyšleným názvem?
Co říká Google, když si zkusím vymyšlený název vyhledat? (A Facebook? A Instagram? Nejsou tam profily toho jména?)
Nemá už někdo daný název právně ochráněný?
Neexistuje už pod daným názvem nějaká firma?
Nepřipomíná vymyšlený název už nějaký existující?
Nesvazuje název do budoucna? Není třeba moc konkrétní - specializovaný, když je reálné rozšíření služeb?
Jaká je šance na záměnu s někým jiným?
Názvy typu "XY soft", "AB stav", "AZ consulting" apod. zní jeden jako druhý.Jak vymyšlený název zní, když ho řekneš nahlas? Nedá se komolit? Zkus to někoho nechat přečíst.
Pracoval jsem kdysi ve firmě Sandwich design s.r.o. - na každém balíku co nám chodil to bylo napsané jinak. 😁Co diakritika v názvu? Nehrozí v budoucnu expanze do zahraničí?
Jak vypadá název napsaný? U těch víceslovných občas jejich spojení do adresy webu bez mezer mění význam. Nebo když se v adrese napíše bez diakritiky.
Chceš mít web na adrese se jménem firmy nebo spíš dává smysl využít zapamatovatelnější doménu popisující její činnost?
Např. fiktivní firma Novák a synové s.r.o. provozující odtahovou službu by na svých autech měla větší efekt s adresou www.nonstop-odtahovka.cz než www.novakasynove.cz. Ne?Zkus pár lidem říct název, který jsi vymyslel/a a druhý den se jich zeptej, jestli si ho pamatují.
A nakonec - má název nějakou přidanou hodnotu - důvod / záměr, kterým bys jej mohl obhájit?
Např. mé „Devenio“ znamená latinsky přijít, přivádět, dosahovat. Shrnuje tak mou vizi – přivádět klientům více zákazníků.
Už těchhle pár podnětů může pomoct s dalším vymýšlením. A dej i na pocit. Nech to klidně chvíli uležet. S názvem pak budeš roky každý den pracovat, tak ať se ti líbí.
💡 Existují i profíci na tvorbu jmen a názvů
Například sloganistka Lenka Paprok se věnuje speciálně vymýšlení názvů a krátkých sloganů. Určitě ale i mnoho copywriterů umí pomoct s nalezením toho správného, když by to dřelo svépomocí.
Lenka napsala také skvělý článek Názvověda: Jak vymyslet název. Doporučuji přečíst.
🎯 Jak tvořit obsah, který prodává?
Další povídání mého podcastu bylo o tom, jak přemýšlet při tvorbě obsahu (nejen) na internetu.
Mnoho lidí umí skvěle prodávat naživo při osobním kontaktu. 🤝 Dokáží zaujmout, srozumitelně představit svou nabídku jak laikům, tak lidem kteří už se vyznají. Dobrý obchodník přesvědčí k nákupu i poradí. A prodá to tak, že zákazník odchází spokojený a s úsměvem. 🛍️
💡 Občas lidem nedochází, že i na internetu je to stejné. Jen s tím rozdílem, že obsah pro lidi v odlišných fázích rozhodování musíme tvořit cíleně a dopředu tak, abychom zaujali lidi, kteří nejsou rozhodnutí pro nákup, dali informace váhajícím i přesvědčili ty rozhodnuté pro nákup u nás a dobře se o ně poté postarali.
🎧 Poslechni si epizodu tady na webu, na Spotify, Apple Podcasts nebo na YouTube. (Prostě kdekoliv.)
📣 2 Tipy na konec
1. Blogletter
Na českém internetu existuje nemálo zajímavých obsahových newsletterů. Tenhle projekt si dává za cíl vytvořit jejich databázi bez rozdílu platforem. Newslettery jsou členěny do několika základních kategorií. Stojí za prozkoumání.
2. Hledání veřejně dostupných tabulek
Spousta zajímavých informací, rešerší a seznamů je zpracovano a umístěno veřejně na Google disku. Napadlo tě je někdy zkusit cíleně hledat? Je to jednoduché.
Do vyhledávacího pole napiš například: site:docs.google.com/spreadsheets “marketing tools”
Kde mezi uvozovky umístíš přesnou shodu toho, co chceš mezi tabulkami najít (já zadal marketing tools - marketingové nástroje). Nebo to dej vyhledat bez uvozovek pro volnou shodu.
A hned první odkaz ti vyhodí pěkný (někým zpracovaný) seznam marketingových appek a nástrojů.
Co všechno dalšího je asi takhle veřejně k nalezení? 🤔
Závěrem jedna prosba. Posílání newsletterů a nahrávání podcastů je hodně samotářská činnost. Napíšu nebo nahraju něco, co doufám, že bude užitečné. A jen koukám na čísla přehrátí nebo otevření e-mailů. Čtenářům, ani posluchačům ale do hlavy nevidím.
Můžu tě poprosit, o krátkou zpětnou vazbu? Stačí 👍🏻 / 👎🏻, pár slov nebo věta odpovědí na tento e-mail. Udělá mi to radost. 🙏🏻
Ahoj za dva týdny, 👋🏻
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 Pokud se ti newsletter líbil, budu rád, když se o něj podělíš s dalšími lidmi, které by mohl zaujmout.