Jak na webu pracovat s referencemi a ukázkami práce?
Ať už na internetu nabízíš cokoliv, lidi budou chtít nejprve vidět, co od tebe můžou očekávat. Budou hledat ukázky a reference předchozí práce. Jak je zpracovat nejlépe?
Ahoj markeťáku! 👋🏻
Nejlépe se prodává při osobním kontaktu “z očí do očí”. V rámci konverzace se ti povede jednoduše popsat všechny výhody nabízené služby, předchozí zkušenosti, záruky a reference. Prostě začneš povídat a obratem zodpovídáš případné dotazy. Uvidíš, jak protistrana reaguje a podle toho mluvíš.
Při prezentaci na internetu je to však jiné. ☝🏻 Zájemci se na tvém (nebo firemním) webu informace buď dočtou, nebo ne. Buď je zaujmeš a přesvědčíš, nebo půjdou jinam. Při nabízení služeb tak hrají nezastupitelnou roli reference a ukázky. Pomocí referencí si tak buduješ pověst a zvyšuješ svou důvěryhodnost. Pomocí referencí ukazuješ, co máš za sebou, jaké práci se věnuješ a jak k ní přistupuješ. Je to víc než jen sliby toho, co umíš.
Doporučení od spokojených zákazníků
Nejlepší formou referencí jsou jmenovitá doporučení spokojených klientů. Tedy poděkování za odvedenou práci s popisem toho, co se dělalo a jaký byl průběh.
Protože si však na svůj web každý může napsat co chce*, je vhodné umožnit lidem ověření pravosti reference - tedy uvést plné jméno klienta, třeba i s kontaktními údaji nebo odkazem na web. Nebo si vložit autorizované reference z Googlu nebo Facebooku.
💡 Například pomocí služby Trustindex takto lze na web vypisovat hodnocení z jiných zdrojů.
Skvělé jsou také videoreference, kde klient svou zkušenost řekne přímo na kameru. To ale udělá dobrovolně málokdo, že? 😋
Doporučení od skutečných lidí tak zbaví potenciální zákazníky obav z toho, že se u tebe napálí. Získají jistotu, že už jsi ověřený a spolehlivý dodavatel a mohou tě beze strachu oslovit.
⚠️ *Pozor na falešné recenze!
Ty jsou vnímány jako nekalá obchodní praktika. Provozovatelé e-shopů poskytující přístup k hodnocení svého zboží nesmí recenze upravovat a od roku 2022 musejí být schopni doložit, zda a jak zajišťují či ověřují, aby byly recenze skutečné (nikoliv fiktivní). Za porušení zákona (novela zákona č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele) hrozí pokuta od České obchodní inspekce až do výše pěti milionů korun.
Jak takové doporučení získat? ➡️ Říkej si o ně. Málokdo přidá hodnocení sám, i když je spokojený. Bere to jako samozřejmost. A až ve chvíli, kdy je něco moc špatně, jej přidá sám od sebe. Ale negativní. Často jsou tak prvními veřejnými referencemi ty špatné. Proto si o přidávání doporučení říkej hned od začátku. Ať máš polštář než přistane nějaká špatná.
Jak si o referenci říct? ➡️ Nehledej v tom žádnou vědu. Prostě zákazníka poprosíš. Ale je potřeba dát vodítko, jak by taková reference měla vypadat. Ne každý to zvládne sám od sebe zformulovat.
💡 Jde to udělat pěkně elegantně - požádej ho, zda by ti chtěl napsat krátké doporučení, ve kterém by shrnul: s čím tě oslovil, jak probíhala spolupráce a jaký byl výsledek. To je celé. Jednoduché zadání, které se jim snadno napíše, pokud budou chtít.
A připrav se na to, že ne každý bude chtít. A že i někteří z těch, co ti to slíbí je nakonec nepřidají. Třeba ti jen nedokázali říct “ne” na tvou prosbu. Nebo si to rozmyslí. Můžeš se zkusit připomenout, ale netlač na pilu. Přidání doporučení je dobrovolné. Nemůžeš ho vymáhat. Tím by sis jen uškodil.
Dostaneš doporučení? Poděkuj za něj! ➡️ Za každé doporučení je slušnost poděkovat. Zákazník tě doporučil veřejně a pod svým jménem. Važ si toho a poděkuj. Rád zákazníkům za přidaná doporučení děkuji obratem telefonicky.
Jak na negativní reference? ➡️ Pokud se stane, že se objeví nějaká negativní recenze, nezavírej před ní oči. Tu si asi na webu sám nevystavíš, pravděpodobně vyskočí někde na Google nebo na Facebooku. I na negativní je potřeba reagovat. Pokud je oprávněná, nasypej si popel na hlavu a nabídni řešení. Vyhni se eskalaci problému tím, že komunikaci odkloníš mimo veřejný prostor - na e-mail, telefon, osobní schůzku… Pokud je to negativní recenze neoprávněná, do komentáře popiš situaci ze svého pohledu a i tak nabídni řešení/diskusi mimo veřejný prostor. Buď slušný! I tvá odpověď na takové hodnocení o tobě ostatním hodně říká. A pokud je to jen bezvýznamný hejt, lidé to z toho sami pochopí.
Kolik referencí je potřeba? ➡️ Buď rád za každou, ale úplně lpět na tom, aby jich bylo co nejvíc nemusíš. Stejně - jestli jich máš 50 nebo 150, málokdo si je bude číst všechny. Ale měly by průběžně přibývat.
Ukázky hotové práce
Pokud nabízíš (ty nebo vaše firma) takovou službu, jejíž výsledky lze ukázat, můžeš na webu vytvořit portfolio ukázek. 🖼️ Tam pak můžeš prezentovat fotky, videa a popisky hotové práce.
Pokud jsi kadeřnice, tak i když má každý zákazník jiné přání, foť si ty nejlepší účesy a ukazuj je světu. Pokud jsi grafik, ukazuj povedené návrhy. Pokud nabízíte firemní catering, pochlub se fotkami z rautů. Děláte fotovoltaiku? Pochlub se instalacema.
Skvěle může posloužit propojení se sociálními sítěmi, kam takové ukázky můžeš publikovat průběžně.
Pokud se pohybuješ v oboru, kde tě váže mlčenlivost nebo zákazník nedal souhlas s publikováním jeho zakázky mezi ukázkama, můžeš hotovou práci anonymizovat. Zkus popsat práci tak, aby jsi neprozradil žádné citlivé know how nebo klienta. “Pro velkou nadnárodní firmu z oblasti automotive jsme měli za úkol navrhnout…” a klidně na konec uveď že s ohledem na citlivou povahu zakázky / know how / NDA nemůžeš uvádět veřejně více informací. Už popisem procesu ale ukážeš, co umíš.
A i tady platí, že není potřeba mít na webu stovky ukázek. To už pak ani nikdo procházet nebude. Lepší 10 špičkových, vymazlených, než 300 kdovíjakých. Prostě ať ukážeš, že víš, co děláš a máš nějaké zkušenosti.
Dávej lidem nahlédnout do procesu
Udělat si představu o tvé práci pomůže mimo referencí a doporučení také, když popíšeš, jak taková spolupráce nebo tvorba probíhá. Ne jen jaký je výsledek, ale jaká byla cesta k němu. Jaké bylo zadání, jaká byla situace a jak ses krok za krokem dostal k výsledku. Tím ukážeš, jak o práci přemýšlíš a co od tebe čekat. Jaká je úroveň nabízené služby. A to platí, ať prezentuješ sám sebe nebo celou firmu. 🤗
Někdy se tomu říká také “case studies” - případové studie. Jedná se o kompletní popis zakázky od zadání, přes průběh řešení až po výsledek, třeba včetně recenze od klienta.
A tyhle případovky můžeš v případě, kdy nemůžeš konkrétně jmenovat klienta, snadno anonymizovat a mohou posloužit jako důkaz tvé odbornosti a schopností pro další potenciální zájemce.
👉🏻 V kontextu tohoto oddílu doporučuji knihu Ukaž, co děláš od Austina Kleona.
❓ Co když teprve začínáš a ještě jsi nic nevytvořil?
Mám řešení i pro nováčky, kteří za sebou nemají ještě žádnou hotovou zakázku nebo spokojeného klienta. Co s tím? Vytvoř si ukázkové případové studie. Tedy napiš si články, jak bys přistupoval k zakázkám, kterým by ses chtěl věnovat. Nebo rovnou zpracuj fiktivní zadání a popiš celý proces tvorby krok za krokem. Na praktických případech pak lidem ukážeš, co od tebe mohou čekat a jaký výsledek dostanou. Je to vlastně podobné, jako práce s anonymizovanou případovkou.
Sběr referencí a tvorba portfolia jsou maraton - ne sprint. Takže se vyplatí na ně myslet průběžně, pracovat na nich a doplňovat je. Často když mě osloví klient že chce nový web pak zjišťuju, že si nefotí svou práci. Že třeba truhlář s mnohaletou profesní historií nemá použitelné fotky své práce. Nebo stavitel domů mi nebyl schopen dát pěkné fotky hotových staveb, tak jsme na webu museli vybírat jen ze snímků, kterými si dokumentoval proběhy zakázek. ☹️ Proto každému kladu na srdce, aby si průběžně dokumentoval svou práci způsobem, abychom to pak mohli ukázat veřejně a pochlubili se tím.
A nezapomeň, že to, co na webu ukazuješ, po tobě budou chtít další lidé. Takže pokud se chceš věnovat jen určité činnosti, pracuj především na referencích v jejím kontextu.
🎙️ Philip Kotler, AI a appky na všechno
Nastala skvělá doba, kdy snad na každý marketingový problém existuje aplikace nebo AI řešení. Mnoho úkolů, na které bys dříve potřeboval tým lidí si tak zvládneš udělat svépomocí. Je to úžasné, ale současně se snadno zapomíná na staré dobré marketingové teorie.
A lidé začínající s marketingem nyní, mohou nabýt dojmu, že stačí prostě používat appky a “dělají marketing”. Mnoho lidí na juniorních marketingových pozicích jsou jen takoví “klikači” bez skutečné znalosti marketingu. A mnohdy si to ani neuvědomují.
Audio verzi i komplet přepis najdeš tady:
🎧 K poslechu i na Spotify, Apple Podcasts nebo na YouTube. (Prostě kdekoliv.)
🔒 Novinka pro předplatitele
Můžeš se těšit na velký seznam užitečných aplikací pro marketéry, který v těchto dnech dokončuji a brzy se objeví jako další bonus v sekci pro předplatitele. 🤗
📒 Tip na knížku o (ne)práci
Možná jsi na zmínku o ní už někde na internetu narazil - jmenuje se Budoucnost nepráce a napsal ji Filip Dřímalka. Vyšla v půlce listopadu a jejími kmotry se stali Tania le Moigne a Petr Mára. Těšil jsem se na ni od první informace, že vyjde a pustil jsem se do čtení hned první den. A fakt stojí za to.
Není to návod, jak používat nějaké konkrétní nástroje (i když inspirace na konkrétní aplikace a nástroje tam najdeš fakt hodně). Je to kniha především o tom, proč je dobré si se zájmem zkoušet hrát s novými nástroji, objevovat a zkoušet je zapojovat do života. O náskoku díky AI. O tom, jak najít ve své práci činnosti, které lze delegovat umělé inteligenci. Nebo automatizovat. O tom, že se mění způsob práce a na spoustu úkolů už nepotřebuješ najímat lidi, ale zvládneš si je udělat sám pomocí nějaké appky. O tom, co hrozí, když si teď necháš ujet vlak.
Meta poselství knihy je: Nedělej zbytečně práci, která tě nebaví a lze (díky novým nástrojům) automatizovat nebo delegovat. Věnuj svůj čas činnostem, které tě baví a posouvají tě. Činnostem, které ani nevnímáš jako práci.
Najdeš tam i spoustu zajímavých myšlenek, jak si ulehčit život. Zaujalo mě třeba pravidlo „OHIO neboli only handle it once, tedy udělejte to jenom jednou“. Tedy pokud něco udělám jednou a je šance, že to budu dělat někdy znovu, mám s tím počítat. Tedy pokud tvořím třeba cenovou nabídku, mohu si uložit šablonu, abych příště nemusel celý text psát znovu. Nebo pokud někomu něco vysvětluji, co si to rovnou nahrát na video a příště na stejný dotaz poslat jen odkaz na zpracované video?
Kniha se tedy mimo integrace nástrojů využívajících umělou inteligenci do každodenního života věnuje také obecně efektivitě práce s cílem tvořit si dostatek prostoru pro věci, kterým se v životě věnovat chci. A tohle téma je mi hodně blízké.
Videopředstavení knihy
🎙️ Doporučuju si taky poslechnout tento zajímavý rozhovor s autorem (dostupný i jako audio na Spotify a v dalších podcastových aplikacích).
📣 Líbí se ti Sám sobě marketérem?
Budu rád, když ho doporučíš i dalším zájemcům o marketing, kteří o něm ještě neví.
💡 Tipy na appky
Canvu na úpravu fotek a tvorbu jednoduché grafiky jsem tu už zmiňoval párkrát - a určitě už jsi na ni narazil nebo si ji zkoušel. No a protože je čím dál populárnější a rozšířenější, stala se tak trochu trnem v oku firmě Adobe (tvůrci Photoshopu a dalších grafických programů). 🤷🏻♂️ Výsledkem je Adobe Express. Defacto kopie Canvy. Komu z nich dají uživatelé přednost uvidíme časem. Teď ale můžeme využít několik fajn bezplatných nástrojů, které Adobe vytvořil, aby k tomuhle projektu přitáhl pozornost. Vyzkoušej si je, třeba se ti budou taky hodit. 👇🏻
Automatické vymazání pozadí - nahraješ fotku produktu a obratem ji máš celkem solidně oříznutou s transparentním pozadím.
Oříznutí obrázku na rozměr, který potřebuješ nebo úprava jeho velikosti.
Konverze nahraného obrázku z jiného formátu do JPG, do PNG nebo do SVG.
Zmenšení PDF souborů - potřebuješ zmenšit PDFko? Už na to nepotřebuješ profi Acrobat, ani je nemusíš nahrávat na podivné komprimační stránky.
Ostatně tady najdeš víc než 20 bezplatných nástrojů pro práci s PDF - převod PDF do Wordu, sloučení nebo rozdělení PDF nebo číslování stránek.
Snadná úprava produktových fotek na e-shopy
Pokud máš (v péči) e-shop, mohla by se ti hodit aplikace Photoroom - to je nástroj, ve kterém si můžeš upravovat produktové fotky. Vyfotíš si produkt na telefonu někde položený a na pár kliků ho máš položený ma pláži, někde v interiéru nebo na barevném pozadí. To je fakt pecka! 🤩 I oni nabízí několik bezplatných nástrojů, ale pokud fotíš produkt za produktem, těch 1290 Kč za rok (nebo 290 Kč měšíčně) je v pohodě.
Přeju ti hezký předvánoční čas a těším se zase za dva týdny, 👋🏻
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 Pokud se ti newsletter líbí, budu rád, když se o něj podělíš s dalšími lidmi, které by mohl zaujmout.