🛒 Funkční tip, jak zjistit zákaznickou spokojenost + správné nastavení přístupů a hesel + dovolené jsou tu
⏱️ 4 minuty čtení
Ahoj markeťáku!
Dneska se s tebou podělím o jeden neskutečně funkční tip na to, jak zjistit míru spokojenosti zákazníků se službama nebo produktama, které máš na starosti. V záplavě sofistikovaných řešení, aplikací a nástrojů vyčnívá jeden, který máš na dosah k bezplatnému použití kdykoliv. Za chvilku ti ho prozradím. 😊
Jako člověku, který má na starosti marketing by ti mělo záležet na co nejlepší komunikaci a prezentaci. Celé tvé snažení směřuje k tomu, abys přesvědčil/a lidi z cílové skupiny k nákupu. 🛍️ Proto vybíráš cílovou skupinu, komunikační kanály a řešíš vizuály i tonalitu sdělení. Prostě aby byly co nejvyšší konverze, žejo. A pak koukáš do analytických nástrojů, sleduješ návštěvnosti, konverze, míru opuštění a další čísla, abys viděl/a, jak ti to funguje. Že? 📈
No a v záplavě appek, umělé inteligence a sofistikovaných měření se zapomíná na základní lidský kontakt. 💬 Vyhodnocujeme jen přes data. Ten můj dnešní tip je následující: obvolej zákazníky z poslední doby a zeptej se jich, jak byli spokojení. 📲 Jestli všechno proběhlo podle jejich představ. Jak se jim nakupovalo. Je to proklatě jednoduché. Ale funkční. Nevím, jak moc reprezentativní vzorek zvládneš obvolat. Ale máš přímou zpětnou vazbu. Nic lepšího už mít nemůžeš. A přece to moc lidí nedělá. Někomu je nepříjemné telefonovat zákazníkům. Někdo se vlastně i trochu bojí, co zjistí. A tak hledají nástroje, novinky, hacky a aplikace, které jim to ukážou. Tohle máš zadarmo. 🤩
💡 Postřeh z praxe
V začátcích projektů (například u výkonnostních webů nebo při spouštění e-shopů) doporučuju svým klientům nějaký čas obvolávat klienty a zjišťovat, jak byli spokojeni. Pomocí otevřených otázek bez navádění si se zájmem vyslechnout jejich skutečný nákupní zážitek. 🛒 Nikdo nemáme křišťálovou kouli a tak se může stát, že i při nejlepší vůli jsme něco nepřipravili dostatečně srozumitelně a intuitivně. A čísla z Google Analytics nám řeknou jen konverze, ale ne chování lidí. Nahrávky obrazovky nám řeknou jak webem procházeli, ale nepoví nám, co se jim honilo hlavou. 🧠
Občas mě trkne rozpor mezi propagací a skutečnou úrovní služby. Že mám z celé marketingové komunikace dopředu nějaké očekávání, které pak nemusí být naplněno. A může to pokazit třeba protivný zaměstnanec, který mi nákup znepříjemní. A jak to chceš jako majitel firmy zjistit jen ze statistik? 🤷🏻♂️
💬 Tipy na otázky
Osobně bych volil otázky otevřené (abych nechal zákazníka samostatně říct vlastními slovy to, co mu přišlo dobré a co ne) i návodné (abych zjistil konkrétní zpětnou vazbu na věci které chci potvrdit - například zda proběhla platba platební bránou bez komplikací nebo zda přišel balík nepoškozen). I z pohledu zákazníka bude příjemné, že se jako prodejce zajímáš. Můžeš si pro ně připravit třeba i slevový kupon jako poděkování za zpětnou vazbu. 🎫
🔐 Hesla a přístupy: Zbytečné starosti, kterým se dá předejít
V dalším díle podcastu Remoted jsem mluvil o heslech a přístupech k nejrůznějším službám a jak si ušetřit naprosto zbytečné starosti. Co chvíli totiž s klienty řeším, že z nejrůznějších důvodů přišli o přístup k některé službě, kterou využívají. Jsou to pak často zbytečné tahanice, kterým se dalo předejít. 🤷🏻♂️
Stává se pomalu normou, že pokud na internetu využíváš nějakou službu, bývá napsaná na jeden hlavní účet, ke kterému si pak můžeš přizvat spolupracovníky, nad jejichž právy máš plnou kontrolu. Ve chvíli, kdy jim chceš možnosti přihlášení upravit si to pak kdykoliv můžeš udělat sám/a. Kde to takhle jde, dělej to prosím. 🙏🏻 Bývá to samozřejmostí u sociálních sítí, inzertních platforem, v administraci webhostingu i webových stránek nebo e-shopu.
Je pochopitelné, že pokud se tomu běžně nevěnuješ, nemáš šanci spoustu věcí domyslet do důsledků hned na začátku a pokud ti to nikdo neřekne, ani tě nenapadne, že je něco špatně. Přeji ti narazit jen na férové dodavatele a nemuset nic z toho řešit. 🤞🏻
V díle rozebírám nejčastěji řešené situace, kdy lidé nemají přístupy nebo na ně někdo touto formou vyvíjí nátlak:
🔐 Přístupy k doméně a webhostingu
🔐 Přístupy k sociálním sítím a účtům služeb
🔐 Přístupy na web a e-shop
Poslechni si epizodu na mém webu, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts nebo na YouTube. (Prostě kdekoliv.)
📵 Sem out of ofic takže… se stim smiř!
Přes třicet českých spisovatelek, spisovatelů, básnířek, básníků, ilustrátorek a ilustrátorů se zapojilo do nápadu Davida Krátkého a Honzy Noháče na kreativnější zpracování automatických odpovědích o nepřítomnosti. Řešíme to všichni, ale většinou to bývá strohé sdělení, že "ten a ten" čerpá dovolenou. Jde to ale i nápaditěji. 💡
Každá z osobností připravila svou verzi e-mailu určeného k posílání automatických odpovědí během dovolených. 🏝️ Projekt je ale otevřený i přidávání dalších návrhů na odpovědi - ty nejzajímavější autoři přidávají.
👉🏻 Všechna díla jsou volně k dispozici na webu automatickaodpoved.cz.
Měj se fajn, užívej volna a těš se na další e-mail za dva týdny. 👋🏻
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 Pokud se ti newsletter líbil, budu rád, když se o něj podělíš s dalšími lidmi, které by mohl zaujmout.