Fakt potřebuješ mít logo?
Mnoho lidí vnímá logo jako nutný základ pro začátek podnikání. Je to ale skutečně tak? Nešlo by to i bez něj? Nebo je doopravdy nezbytné? A když ho chci, jak na to?
Ahoj markeťáku! 👋🏻
Udělat dobré, originální, funkční a zapamatovatelné logo je kumšt. Je to úkol pro skutečného grafika. (Teda pokud to opravdu myslíš vážně a nechceš použít jen nějaký obrázek u názvu své firmy nebo projektu. Jen aby tam byl.) A pokud jsi v situaci, že řešíš rozpočet, zkus se zamyslet, jestli je opravdu nutné logo vlastně mít. Pokud ano a buduješ brand, běž do toho! Vyber si dobrého grafika a pusťte se do toho.
Myslím si, že však stále málo zaznívá, že pro spoustu běžných typů podnikání (například ve službách) nebo e-shopů, není logo nezbytně nutné. Minimálně tedy v začátcích, když řešíš nejnutnější investice při rozjezdu podnikání ne. 🤷🏻♂️ A možná ani potom ho nebudeš potřebovat.
Však se zamysli, u kolika například restaurací, kaváren, kadeřnictví, instalatérů nebo automechaniků si pamatuješ jejich logo a jakou roli to hrálo v tom, že jsi je oslovil. Na první dojem je důležitější být zapamatovatelný a odlišitelný a to snáze docílíš vlastní barevnou kombinací, charakteristickými tvary a volbou písma. 💡 A tím, když je budeš používat všude - na webu, letáčkách, vizitce, polepu auta nebo ceduli nad výlohou.
Chvilka na čokoládu 🍫
V této souvislosti rád dělám takové cvičení. Zkus si vybavit, jaká loga mají čokolády: Orion, Milka, Rafaello, Geisha nebo Figaro. Asi bys musel chvíli přemýšlet a být milovníkem čokolády, abys je popsal přesně.
Zato se vsadím, že víš, že Orion je modrý, Milka fialová, Rafaello červenobílé, Geisha růžová a Figaro červené. Že? 🤔 Každý má tu svou barvu, své písmo a používá ho všude. A tím je rozpoznatelný.
Když si budeš chtít založit vlastní taxislužbu, uděláš lépe charakteristicky polepeným autem a dobrým názvem, než jen logem. 🚕 I to logo bude vždycky nakonec umístěno v kontextu nějaké grafiky, která bude jako celek vytvářet výsledný dojem.
Dává mi smysl raději logo nedělat, než ho dělat za každou cenu. Schválně si všímej, kolik kaváren má v logu šálek kávy, kolik autoservisů autíčko, kolik zubařů zub. 🤦🏻♂️ Jedno je jako druhé, takže jsou vlastně zbytečné.
A jak na to, když si chci logo udělat sám?
Pokud přesto trváš na tom, že logo chceš a potřebuješ (a chceš si ho udělat svépomocí), buď velmi opatrný jednak s volbou použitého písma (ne každý font lze s ohledem na licence použít v logu) a také s volbou obrázku, který v logu chceš použít. Nejbezpečnější je si logo nakreslit sám. 🎨
U ilustrace z fotobanky hrozí totiž například problémy s licencí nebo to, že stejný obrázek použije v logu ještě někdo další. Pokud si tak třeba z fotobanky koupíš design celého loga a jen přepíšeš název, riskuješ to, že nebudeš s daným logem jediný. U malého podnikání regionálního významu to asi nevadí, ale pokud se ti začne dařit a vyrosteš spolu s logem do velkého podniku, mohl by to být jednou problém.
💡 Navíc při nákupu obrázku ve fotobance si nemůžeš být vždy úplně jistý, že má fotobanka skutečně práva k jeho prodeji. Víc třeba v tomto článku.
Při navrhování loga je potřeba brát v potaz mimo kreativní stránku věci zejména jeho snadné použití v nejrůznějších situacích. Logo by mělo být dobře čitelné jak v malém, tak i ve velkém rozměru. Mělo by fungovat také jednobarevně, inverzně a mělo by být jednoduše vyrobitelné nejen v tisku, ale například i gravírováním, pískováním a podobně. Do loga tedy nepatří fotky, stíny a podobné efekty, které by komplikovaly výrobu (a fakt to lidi dělají - viděl jsem už leccos 🤦🏻♂️). Podívej se na něj s odstupem - bude fungovat, když ho nechám vyrobit na razítko? 🧐
Jako celek by pak logo mělo být jednoduché, čitelné, srozumitelné a odlišitelné (minimálně) od konkurence.
K hotovému logu je pak vhodné udělat takový menší logomanuál. Třeba jednu stránku ve formátu PDF, kde ukážeš všechny podoby loga (může jich být víc - třeba horizontální s obrázkem vedle textu, vertikální s obrázkem nad textem, rozšířené o claim apod.) a popíšeš, jaké barevné varianty se kdy budou používat nebo jak bude logo vypadat na tmavém pozadí. I jaké přesné barvy a jaké fonty budeš používat.
Od profi grafika by měl být výsledný manuál doplněn navíc například o stanovení ochranných zón loga nebo přesných barev pro tisk i monitor. Rozšířené logomanuály (tedy spíše už brand manuály) pak obsahují i třeba vzhled základní sady tiskovin (vizitky, hlavičkové papíry apod.), podpis e-mailu a další používané grafické layouty. To se týká především větších firem a značek. Ale nic ti nebrání, mít jej taky! A to i když logo nepotřebuješ. Bude to tvůj pomocník v konzistentní vizuální prezentaci.
🤗 Mít vlastní logo je fajn, ale není to nezbytnost. Pokud ho fakt nepotřebuješ, neřeš ho a nic se nestane. Jen si hlídej vizuál jako celek.
Co tě zajímá nejvíc? Dej mi vědět o čem chceš číst
Píšu tady o tématech, která řeším s klienty nebo na ně v praxi často narážím. Co ale zajímá nejvíc tebe? Klikni na téma, kterému bych měl dát víc prostoru. Nebo mi napiš na e-mail, nebo do komentáře.
Díky za zpětnou vazbu! 🙏🏻
🖼️ Trocha inspirace na závěr
Pokud nad logem, vizuálním stylem nebo návrhem grafiky přemýšlíš, mrkni na Behance nebo Dribbble. To jsou dvě takové chlubící platformy pro grafiky, kde mají svá portfolia a ukazují to nejlepší, co udělali. Dá se tam pěkně vyhledávat a inspirace je tam mraky. Můžou ti posloužit i pro vytvoření podkladů pro grafika, když si uložíš odkazy na to, co se ti líbí nebo co tě zaujalo. Mimo log tam najdeš nejrůznější grafiku tiskovin, webů, obalů apod. A jsou to věci opravdu špičkové, často od předních světových grafiků.
Díky, že odebíráš Sám sobě marketérem a ahoj za dva týdny, 👋🏻
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 Pokud se ti newsletter líbí, budu rád, když se o něj podělíš s dalšími lidmi, které by mohl zaujmout.