Dvě otázky, kterými začít + tip na knížku, videa a appku
⏱️ 4 minuty čtení
Ahoj markeťáku!
Přemýšlel jsem, kolik tak už je asi napsaných knih o marketingu. Celkové číslo se mi nepovedlo vygooglit. Ale pro zajímavost třeba jen knihkupectví Martinus nabízí aktuálně 656 knih, 96 e-knih a 21 audioknih o marketingu. 🤯 Když k tomu přičtu články na internetu, videa a školení, je to skutečně velké množství informací. A vyznej se v tom. 🤷🏻♂️ Většina knih je buď hodně náročná teorie (hlavně ty tlusté bichle) nebo naopak hodně specifické téma rozebrané do hloubky, které Ti jako laikovi moc nedají.
Z toho pak má jeden snadno hlavu jak pátrací balon a pocit, že je marketing - a zejména ten internetový - něco hodně složitého, na co sám v žádném případě nestačí.
No ano - informací je hodně a učit se budeš už napořád. Navíc do toho pořád háže vidle technologie s tím, jak překotně se vyvíjí. 🤖 Ale nevzdávej to hned na začátku. Důležité je, mít na zřeteli, proč to děláš.
O co Ti jde? Co je to "proč", kvůli kterému se do toho pouštíš? (V pátrání po něm Ti může pomoct Simon Sinek v knize Začněte s proč.) A vydržet, pokud je pro Tvé podnikání důležité být dohledatelný na internetu. Není to sprint, ale maraton. Líp se Ti to bude dělat, když si najdeš cestu k tomu, aby Tě to bavilo. Protože když Tě už z principu štvou technologie, lidi a internety, půjde to z toho poznat a troufnu si odhadovat, že ani výsledky nebudou nic moc. (Pak už bude lepší nechat to raději na někom jiném.)
"Ignorovat online marketing
je jako si otevřít prodejnu ve sklepě."
S největší pravděpodobností chceš na internetu někomu nabídnout svůj produkt, službu nebo sám sebe. Pro začátek Ti stačí zodpovědět si dvě otázky:
Komu?
Co z toho pak bude mít?
Až na to přijdeš, sepiš si to. A zkus popřemýšlet, kde by na Tvou nabídku takový člověk mohl na internetu narazit. Hledal by nějaké specifické informace a měl by si vygooglit Tvůj web? Přes katalog? Na mapách? Na sociálních sítích? Nebo někde v inzerátech? V článku nějakého magazínu? A vidíš - už se začíná rýsovat, jaké informace pak budeš potřebovat. Nemusíš číst hned celého Kotlera, abys mohl začít postupně, krok za krokem. A jakákoliv aktivita by měla mít důvod. Raději toho dělat méně, ale lépe a cíleně, než zkoušet úplně všechno - a napůl. To bude špatně už z principu.
🎙️ Základní nástroje pro online marketing svépomocí
V nejnovějším díle mého podcastu Remoted jsem shrnul to nadčasové, nejužitečnější potřebné minimum nástrojů a aplikací pro online marketing v začátcích podnikání. Na nástroje, bez kterých by ses těžko obešel a je rovnou fajn se s nimi seznámit. A které si zvládneš v základu nastavit i sám.
Zmiňuji tam, jak na:
🎯 Základní medailonky
🎯 Sociální sítě
🎯 Jednoduchý web
🎯 Reklamy a propagace
🎯 Statistiky a analytiku
🎯 Nejjednodušší komunikaci se zákazníky
🎯 Estetiku a grafiku svépomocí
Poslechni si epizodu zde na webu, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts nebo na YouTube. Prostě kdekoliv.
💡 Postřeh z praxe:
Mnoho lidí odbíhá od podstaty sdělení k technickému řešení a diskusím nad detaily ještě před tím, než mají zfromulovanou základní myšlenku. Je to jak kupovat auto - nejprve bys měl/a mít jasno, co od něj očekáváš. Chceš sporťáka? Mít v čem vozit rodinu? Nebo potřebuješ vozit balíky? Až si tohle ujasníš, můžeš teprve vybírat konkrétní značku a model.
📕 Zajímavá knížka:
Čtivá, věcná a nabitá inspirací. Taková je knížka od Tina Hrnčiara - Forbidden. Je skvělá - doporučuji. Tino je spoluzakladatel značky Life is Porno a kreativního prostoru Forbidden Spot. Pracoval mj. i jako brand manager pro RedBull. Pokud jsi víc na videa než na knížky, můžeš se mrknout na super rozhovor s ním od Dana Tržila.
💻 Tip na aplikaci:
Znáš Trello? Snadno pochopitelný, jednoduchý, ale silný a funkční nástroj pro organizování a plánování marketingových aktivit i čehokoliv jiného. 👍🏻 Formou kanban karet si do vytvořených sloupců můžeš umisťovat karty s úkoly a přetahovat je mezi nimi. Získáš tak přehled o úkolech a jejich stavu plnění. Lze mít více nástěnek, každou k něčemu jinému. Nástěnky lze sdílet s dalšími lidmi a spolupracovat na nich. Řídil jsem pomocí něj třeba i tým grafiků. A to vše lze pohodlně používat už v bezplatné verzi. 👈🏻
Trello Ti tedy může jednoduše pomoci s organizací a evidencí úkolů spojených s online marketingem. Návody si snadno vygooglíš v 🇨🇿 i v 🇬🇧.
🎬 Zajímavé video:
Hodně po svém, ale otevřeně, věcně a prakticky sdílí své začátky i současnost s online podnikáním v rozhovorech Erika Eliášová. Jak se z kadeřnice stane majitelka e-shopu s obratem 130 milionů korun?
💯 Zajímavá čísla:
Průměrný člověk provede 3–4 vyhledávání Google denně.
9 z 10 uživatelů internetu na světě dává přednost vyhledávání Google.
45,3 % vyhledávání na Google přes mobilní telefony jsou hlasová vyhledávání.
Držím Ti palce v dalším objevování zajímavostí internetového marketingu a za 14 dní Ti pošlu další e-mail. 👋🏻
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 Pokud se Ti newsletter líbil, budu rád, když se o něj podělíš s dalšími lidmi, které by mohl zaujmout.