Druhý mozek marketéra + jak kombinovat online a offline aktivity + jak vybrat dopravce na e-shop
Uč se a sbírej vědomosti efektivně. Ukládej si je. Budeš za to jednou rád. A v podcastu nabízím tipy, jak skloubit on-line a offline marketing.
Ahoj markeťáku!
V marketingu existuje nespočet nástrojů, postupů a teorií, se kterými lze pracovat. Rozhodování je ovlivňováno mnoha okolnostmi - od konkrétního typu businessu, přes dostupné prostředky až po cílovou skupinu zákazníků. A na tobě jako marketérovi je, vybrat z toho všeho dostupného to nejvhodnější. ☝🏻
Je to vlastně práce se znalostmi a zkušenostmi vlastními i cizími. Nexistuje žádná unikátní nachytřovací knížka, po jejímž přečtení bys věděl vše potřebné pro práci, s čím by sis vystačil na další roky. Znalosti jsou potřeba sbírat, doplňovat a oprašovat průběžně. (A to asi děláš, když odebíráš i tento newsletter. 💛) Každý potřebujeme totiž jejich dost odlišný koktejl. Každý obor, region i způsob prodeje má svá specifika. 🤷🏻♂️
Pokud se tedy chceš dlouhodobě věnovat nějaké oblasti, dává smysl si začít (pokud to už neděláš) sbírat informace, které jsou pro tebe důležité. 🗂️ Lidé totiž bohužel strašně zapomínají. Slyšel jsem stovky přednášek a audiobooků. Přečetl stovky knížek. A byť jsem si z nich hodně odnesl, když bych měl zpětně říct o čem byla některá z těch, co jsem četl před delší dobou, moc bych toho nepovzpomínal. A je to škoda, protože si vybírám knížky tak, abych z nich mohl čerpat znalosti v dalším životě. Postupně mi to začínalo vadit.
Až vlastně to, že jsem začal pracovat na Macu, kde je automaticky již v základu super aplikace na poznámky mě inspirovalo si začít dělat aktivně zápisky k různým věcem i nad rámec poznámek k úkolům. Zpětně to hodnotím jako jeden z nejužitečnějších návyků. 🤗
📱 Kam si informace ukládat?
Na konkrétní appce asi nezáleží - lze pracovat s Apple poznámkama, Evernotem, Notionem, One note, Google Dokumenty nebo některou s mnoha dalších (zkus vyhledat “notetaking app“). Co ti vyhovuje nejvíc. Jde o to, mít informace uložené v digitální podobě, abys v nich mohl snadno vyhledávat a vyznal se v nich.
Já pracuji s aplikací Bear, která mně oslovila svou jednoduchostí a snadným používáním. 🐻 Mám tak všechny své znalosti k dispozici na počítačích, tabletu, telefonu i hodinkách. Hlavním argumentem při výběru pro mě bylo, abych si kdykoliv mohl všechny informace přenést hladce někam jinam. Díky tomu, že Bear pracuje se zápisem v markdownu jsou to vlastně textové soubory s obrázky, které si můžu kdykoliv nahrát do jiné appky a zálohovat. A mám je ukládané už aplikací u sebe na cloudu.
🧠 Jak se svým druhým mozkem pracovat?
Nechci dávat konkrétní návod jak to dělat, spíš inspirovat svým používáním. Sám víš nejlíp, jak pracuješ a co řešíš za situace. Pro inspiraci ti popíšu, jak jej využívám já a co vše si do svého druhého mozku ukládám:
Šablony často psaných textů - to, co posílám s nějakou úpravou stále dokola (např. cenové nabídky, návody, seznamy podkladů pro práci, harmonogramy práce apod.) mám uloženo a nemusím to tvořit znovu.
Zajímavé články - ukládám si zajímavé články které čtu i texty z obsahových newsletterů, které odebírám. Mohu se tak k nim kdykoliv vrátit i když už na webu nebudou dostupné.
Case studies i doporučení klientů - pokud řeším nějakou zajímavou situaci nebo atypickou zakázku, krátce si ji poznačím. Také si ukládám všechny doporučení i pochvalné e-maily od klientů. Je to instantní dávka dopaminu. 💉
Výpisky z knih - čtu většinou elektronicky a zvykl jsem si v nich zvýrazňovat zajímavé pasáže. Ty si pak přenáším do poznámek. Pro připomenutí si obsahu a hlavních myšlenek knihy mi tak stačí projet si zápisky.
Podklady pro tvorbu obsahu - tvorba chce čas, tak mám rozpracovaných třeba několik nápadů na newsletter nebo na epizodu podcastu současně a průběžně si je doplňuji. O využití poznámek pro tvorbu obsahu se rozepíšu podrobněji níže.
Znalosti - ukládám si průběžně fragmenty kódů, různá nastavení, kostrbaté úpravy, prompty pro AI… Spoustu z toho, co dělám opakovaně tak mám poznačeno a už nejednou jsem za to fakt byl rád: věděl jsem, že jsem danou věc už dělal, ale nepamatoval jsem si postup ani klienta - ještě že jsem si to poznačil! 😁
Profesionalizace a růst - neustále narážím na spoustu podnětů ke zlepšování se a dalšímu posunu. Všechny tyto podněty (nebo alespoň hodně z nich) si ukládám podle oblastí, kterých se týkají. A pracuji s nimi dále.
Tipy na články, videa nebo knihy - když dostanu tip na něco zajímavého, poznačím si to.
Strukturu si upravuji a ladím průběžně tak, aby se mi s ní dobře pracovalo a vyznal jsem se v tom.
Existuje mnoho přístupů a teorií. Pokud potřebuješ pomoct s vytvořením systému a struktury ukládání informací, může ti pro vytvoření základní kostry a logiky třeba pomoct PARA metoda od Tiaga Forte - mrkni na toto video. Je to teď dost populární, ale nemusí to taky sedět všem.
💡 Studna nápadů pro tvorbu
Sice netrpím syndromem bílého papíru, ale často se mi stává, že když nějakému tématu (přípravě článku, plánování zakázky, přípravě na schůzku, školení apod.) nedám dostatek času, dodatečně mně pak napadají další a další věci, na které jsem si nevzpomněl.
Tak si dávám na přípravu více prostoru a nechávám hlavu, aby to zpracovávala průběžně. Když vím, že mám něco vymyslet, podvědomí začne makat. A já si jen dělám poznámky. A ty mi pak slouží jako solidní základ pro rozpracování, když na to sednu.
Je to vlastně strašně jednoduché:
Když tvořím obsah, mám rozpracováno více témat. Vytvořením poznámky na dané téma o něm podvědomě začnu přemýšlet.
Kdykoliv, když mně napadne nějaká zajímavá myšlenka si ji hned poznačím - klidně jako krátkou odrážku. Protože mám Bear i na hodinkách, často si tam něco nadiktuju i na procházce nebo když se v noci vzbudím.
Vytvářím si současně i zásobník dalších zajímavých témat, pro které třeba v tu chvíli nemám využití, ale z k nimž se můžu po čase vrátit. Když pak nadejde čas, kdy potřebuji téma zpracovat, nezačínám s prázdnou stránkou, ale mám nasbíráno spoustu námětů, které jen zpracuji a rozvedu.
Je to fakt lifehack usnadňující tvůrčí práci a přitom je to tak prosté. Nejtěžší bylo začít a zautomatizovat si to. Velkým pomocníkem mi v tom bylo to vymazlení si struktury složek, jejich názvů a ikonek. Teď už tam mám poznámek necelou tisícovku a mrzí mě, že jsem s tím nezačal ještě dřív.
🎙️ Jak skloubit online a offline marketing?
V poslední době se velká část marketingových aktivit přesunula na internet. Firmy se snaží oslovit zákazníky zejména v online prostředí a přimět je tam k nákupu nebo návštěvě stránek.
A jakoby se tak trochu zapomínalo na to, že existuje i svět mimo internet. 🤷🏻♂️ Ale i tam se dají lidé zaujmout a oslovit. A i z offline prostředí je lze přivést na e-shop nebo na stránky a navíc vysledovat, na základě jakého podnětu přišli. Jak na to?
💡 V této epizodě představím dva způsoby, jak lze přistupovat k marketingu využívajícímu více kanálů.
🎧 Poslechni si epizodu tady na Substacku, na mém webu, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts nebo na YouTube. (Prostě kdekoliv.)
📦 Jakou dopravu nabídnout na e-shopu?
Zejména novopečení majitelé e-shopů mají spoustu dotazů co a jak dělat. Jeden ze stále se opakujících dotazů je na dopravu. ⛴️🛩️🚚 Jaké přepravce si vybrat? Které mají lidé nejraději? Co používají ostatní? Ať poradím.
A asi tušíš, že i výběr dopravce je relativní a neexistuje jeden nejlepší. Záleží to na mnoha okolnostech - jak velké zásilky e-shop posílá, jaká svozová místa nebo depa jsou poblíž, do kolika zemí se posílá a taky jakému typu zákazníků se objednávky doručují. To celé je unikátní kombinace možností a požadavků, na základě které se dá začít vybírat.
Jinak stačí trochu pohledat ve skupině Shoptet poradna na Facebooku a najdeš tam hromady konkrétních pozitivních i negativních zkušeností od skutečných provozovatelů e-shopů z praxe s jednotlivými společnostmi. Tím se můžeš inspirovat. Zajímavé jsou třeba proměny trendů, kteří dopravci se jak popasovávají s předvánočním náporem objednávek, kde se nejvíce ztrácejí zásilky apod.
Ale přeci jen jeden konkrétní tip mám. Všímám si, že jsou dva druhy zákazníků. Jedni si chtějí nechat zásilku doručit až domů rovnou do ruky a druzí si pro zásilku chtějí přijít na výdejní místo až tehdy, kdy mají čas. V prvotním základním nastavení tedy doporučuji pokrýt tyto dva způsoby (nehledě na konkrétní dopravce).
A stejně jako v marketingových aktivitách - je vhodné toho vyzkoušet více, chtít zpětnou vazbu od lidí a používat to, co nejvíce funguje.
💡 K zamyšlení
Místo otázky „CO bychom měli dělat, abychom dnes v konkurenci uspěli?“ si navrhuji položit otázku „PROČ jsme začali dělat to, CO děláme, a CO můžeme udělat, abychom naše PROČ uvedli opět do života a využili k tomu všechny technologie a tržní příležitosti, které dnes jsou k dispozici?”.
Citace z knihy Začněte s proč od Simona Sinka.
🤔 Zaujalo mě - inzerce na Pinterestu
Stálice sociálních sítí, avšak trochu zapomenutá a v pozadí. To je Pinterest. Chodím tam mnoho let pro inspiraci. Dobře se mi tam hledá a je tam toho opravdu mnoho. Ale vlastně nikdy jsem jej aktivně nepoužíval v rámci tvorby a už vůbec mě nenapadlo přemýšlet o inzerci na něm. A pak jsem narazil na Linkedinu u jednoho příspěvku na tenhle komentář:
A začal jsem víc pátrat a pouštím se do experimentování v (pro mě) dosud neprobádaných vodách. Faktem je, že na Pinterest chodí lidé pro inspiraci k nákupu a v Česku by měl mít kolem 1,2 milionů uživatelů (většinou žen). Pro designové produkty, které se “nakupují očima” to tak čase, kdy je stále náročnější zaujmout na Facebooku nebo na Instagramu může být zajímavá alternativa.
Trochu více o Pinterestu se dočteš tady www.pruvodcepodnikanim.cz/clanek/pinterest-v-marketingu/ a o reklamě přímo tady business.pinterest.com/cs/advertise/
Pro dnešek je to všechno a přeju ti fajn den, 👋🏻
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 Pokud se ti newsletter líbil, budu rád, když se o něj podělíš s dalšími lidmi, které by mohl zaujmout.