Co furt na ty sítě dávat? 🤯
Jak paní manažerka správně podotkla - "Facebook nám moc nefunguje!" Na starost jej dostala mladší kolegyně, protože mladí přece rozumí sociálním sítím. Jenže věk není kvalifikace.
Ahoj markeťáku! 👋🏻
K tématu dnešního příspěvku mě inspirovala konzultace s jednou klientkou. Manažerkou. Nastoupila nedávno do firmy na svou pozici a rozkoukává se tam. Přebírá pod sebe také starost o online marketing. A v rámci toho si reviduje, co všechno vlastně dělají a v jakém je to stavu. Přišli jsme jednak na zmatky v přístupech (jak tomu předejít jsem psal před časem), ale taky na problém s Facebookem.
Nějakou záhadou přišli o svou firemní dříve vytvořenou Facebookovou stránku. Tím, že tomu moc nerozumí si vytvořili nový profil a pokračovali v publikování na něm. Zákazníci si ale nebudou chtít firmu přidávat do přátel, aby mohli sledovat, co je u nich nového. (Byť k mému překvapení to stovky lidí fakt udělaly.) Tedy je potřeba založit stránku novou a převést fanoušky tam. Jeden z hlavních důvodů je mimo jiné ten, že na profilu nelze pracovat s placenou propagací. Tedy není možnost oslovit širší publikum jinak, než sdílením obsahu.
💡 Facebook profil je určený pro osobní účely - můžete mít přátele (maximálně 5000) a sdílet s nimi osobní příspěvky. Firemní stránka je naopak nástroj pro podnikání - může mít neomezený počet fanoušků, umožňuje spravovat reklamy, sledovat statistiky návštěvnosti a působí profesionálněji. Zatímco profil si musí lidé přidat do přátel, stránku stačí sledovat. To je pro většinu lidí příjemnější varianta, jak být v kontaktu s firmou.
Navrhl jsem jí postup, jak to celé uděláme, aby to bylo v pořádku. A pak to přišlo: “On nám ten Facebook vlastně moc nefunguje!”
🙆🏻 Facebooku rozumí jen “ti mladí”?
Na starost jej dostala jedna mladší kolegyně. Aby navíc ke své práci ještě publikovala pravidelné příspěvky. Z pohledu manažerky to bylo logické. Mladší lidé mají k těm sítím blíž, než starší. Manažerka sama vlastně sociální sítě vůbec nepoužívá, nezná jejich možnosti, ani ji to nikdy nezajímalo. A tak se octli ve stavu, kdy jen kvůli svému věku přidával na Facebook obsah člověk, kterého to nebavilo, nikdo mu neřekl co tam má dávat a pak to – světe div se – vlastně moc nefungovalo. Co s tím?
Jak paní manažerka správně podotkla - v jejich oboru nejde svěřit péči o sociální sítě externí firmě, protože bez přímé účasti na každodenním dění to není možné. A předávání informací by vše nesmyslně prodlužovalo a konečně fotky z toho, co se odehrává by si museli udělat sami, nebo by tam externista musel velmi často jezdit. A to by se hodně prodražilo. V tomhle případě není cestou oslovit někoho jiného, aby jim se správou sítí pomohl. Musí si je dělat sami. Alespoň z větší části. Ale jak na to, když nemají v týmu nikoho, kdo by pro to měl talent, nebo koho by to bavilo?
Pokud by tam byl člověk s kreativním přetlakem, který by sám od sebe přicházel s nápady a myšlenkami, který by si to vzal opravdu za své, stačilo by jej vlastně jen trochu korigovat, aby to dávalo smysl businessově. A podporovat ho v tom.
📝 Obsah podle manuálu? Klidně!
Pokud takový člověk není, je potřeba se spolehnout na procesy a postupy. Vytvořit manuál, který bude pak člověk za obsah odpovědný muset dodržovat a řídit se jím. Zní to hrozně, že? Kreativita podle návodu. Ale uvidíš za chvilku, že to jde. Můžeš se inspirovat u toho, jak jsem celou tuhle situaci vyřešil:
Abychom předešli živelnému nebo monotématickému obsahu, vydefinoval jsem hlavní typy obsahu, se kterými budeme pracovat.
Potřebujeme pravidelně každý týden sdílet určitý typ informací pro zákazníky - to je první typ. Vlastně doteď to bylo jediné, co publikovali a má to sloužit k podpoře prodeje.
Dále přidáme obsah kterým dáme nahlédnout do života uvnitř. Fotky, videa nebo krátké textové příspěvky, když se stane nějaká zajímavost nebo bude co hezkého vyfotit. Tím ukážeme lidskou tvář firmy a dáme nahlédnout, jak to uvnitř funguje.
Dále mají v průběhu roku opakující se akce, na které chceme zákazníky pozvat a informovat je o nich. I zpětně, jak proběhly - třeba s fotoreportem.
V kontextu zaměření firmy můžeme v průběhu roku upozornit na významné dny a svátky a doplnit je fotkami z aktuálního dění. Sem patří i reakční příspěvky třeba na první sníh, velká horka, hokejový šampionát a tak podobně.
Protože je firma silně regionální, v rámci podpory lokálního patriotismu se dává smysl občas hlásit k hezkým místům v okolí.
Čas od času hledají nové kolegy nebo brigádníky, takže HR obsah má na Facebooku také své místo.
Co se týká prodejního obsahu, je naprosto na místě publikovat zde akce, slevy, nabídky a novinky.
Informace o mimořádných událostech mají také své místo na timeline.
Pro každý z těchto formátů jsem připravil šablony, jak by měly vypadat. Ukázka textu, použití emotikonů, formátování. Pokud je někde (například u akcí) vyžadována grafická úprava sdělení, vytvořil jsem na to grafickou šablonu. Vydefinovali jsme také tonalitu a formu, jakou budeme na Facebooku komunikovat. Ke každému typu příspěvku existuje ukázka ve sdíleném dokumentu.
Aby publikování nebylo živelné (nebo se na něj nezapomínalo), zvolili jsme periodicitu pro každý typ obsahu a rozplánovali je do kalendáře.
Nebude se publikovat každý den, ale bude to pravidelné. V případě potřeby je kdykoliv možnost vypublikovat mimořádný příspěvek.
Vidíš, nedalo mi to ani moc vymýšlení a mám připraveno 8 typů obsahu, se kterým můžou na Facebooku pracovat. Každý má nějaké opodstatnění, nějaký důvod. Nic není “jen tak”. Vymyslel jsem, jak má každý vypadat a kdy se má publikovat.
Vydefinoval jsem také pravidla pro komunikaci s lidmi na sociální síti. Jakým stylem odpovídat na komentáře nebo dotazy. Díky tomu bude komunikace jednotná, ať už bude za firmu reagovat kdokoliv.
💡 Musí to dávat smysl
Paní manažerka teď rozumí tomu, jak se bude Facebook využívat. Už to nebere jako “něco pro mladé” čemu ona nerozumí. Je to i pro ni komunikační kanál se zákazníky. Už rozumí tomu, co a proč jim tam budeme říkat. Díky manuálu má také možnost kontrolovat výstupy tvořené mladší kolegyní. A klidně do publikování může zapojit více lidí z firmy, protože jsou stanovená pravidla pro to, jak obsah tvořit. Rozumí tomu, že ten vybraný a důležitý obsah dále můžeme šířit díky placené reklamě k mnoha lidem v regionu. A že díky dlouhodobě konzistentnímu obsahu na úrovni je schopná ovlivnit pověst firmy a dojem, jaký na zákazníky dělá.
A takových lidí jsem v minulosti potkal víc, kteří říkali “my nevíme, co bychom na ty sítě pořád dávali”. Pokud je to pro ně důležitý komunikační a marketingový kanál, vždycky se to dá vymyslet. A při troše snahy si pak fanoušci vlastně ani neuvědomí, že máte obsah rozdělený na nějaké formáty, že publikujete v nějakém rytmu a pravidelnosti. Budou prostě vědět, co se u vás děje. A že se tam něco děje.
🤗 Shrnutí hlavních bodů:
Věk není kvalifikace - svěřit správu sociálních sítí někomu jen proto, že je mladý, není řešení. Důležitější je systematický přístup a pochopení účelu.
Manuál není nutné zlo - i kreativní činnost může mít jasná pravidla. Pomáhá udržet konzistenci a usnadňuje práci.
Plánování je základ - rozvrhni si typy obsahu a jejich frekvenci dopředu. Nárazové publikování nefunguje.
Různorodý obsah zaujme - kombinuj různé typy příspěvků od prodejních po zákulisní. Pomůže ti to udržet pozornost fanoušků.
Měj možnost kontroly - nastav pravidla tak, aby i člověk bez zkušeností se sociálními sítěmi mohl dohlížet na jejich dodržování.
🤯 ChatGPT umí prohledávat web - je to konec Googlu?
Tak novinka dorazila z Ameriky po čase konečně i k nám. ChatGPT si umí konečně sahat na web! No pohraj si s tím sám - za mně je to první vlaštovka v pokročilejším dotazování, zpracování rešerší a zas o chlup lepších výstupech (snad).
Znamená to konec Google? Nemyslím si. Ale vyhledávání se mění a v blízké době se ještě drasticky promění. Proč bych si měl při hledání odpovědí procházet weby a pátrat v dlouhých článcích, když to za mě může AI dohledat, shrnout a dát mi informace do kontextu mého dotazu?
Pro nás, jako marketéry to znamená pokračovat ve tvorbě obsahu. Vždyť z čeho jiného čerpají vyhledávače i jazykové modely, než z informací, kterými jsou nachytřené? Tedy pokud chceš být i v budoucnu dohledatelný na dotazy vedené přes AI, měl by sis hlídat obsah, který o tobě nebo tvém podnikání existuje. Schválně si zkus ověřit, co o tobě (nebo firmě) umí ChatGPT říct teď s pomocí hledání na internetu. A co teprv, až ho někdo požádá o doporučení na profesionála nebo firmu v tvém oboru! Bude mít důvod tě doporučit?
Klidně mi napiš, co si o budoucnosti vyhledávání na internetu myslíš ty. Co nás čeká?
Přeju ti fajn podzimní dny! 🎃
Honza Barbořík
marketér s duší grafika